اقتصاد ۲۴ - مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به درخواست روابط عمومی شرکت فیلیمو جهت سنجش میزان تاثیر تماشای فیلیمو در مصرف ماهواره مشترکان این پلتفرم، در مرداد ۱۴۰۰ نظرسنجیای از مشترکان فیلیمو انجام داده است. این نظرسنجی از ۸۰۳ نفر از مشترکان فیلیمو اجرا شده است. ۶۲.۳ درصد افراد نمونه در این نظرسنجی مرد و ۳۷.۷ درصد زن بودهاند. میانگین سن پاسخگویان نیز حدود ۳۷ سال است.
۸ درصد مخاطبان فیلیمو دیگر ماهواره نمیبینند
در این نظرسنجی ۵۵.۳ درصد کاربران فیلیمو اعلام کردهاند که اصلا ماهواره تماشا نمیکنند و در مقابل با توجه به پاسخهای کاربران فیلیمو ۴۴.۶ درصد اعلام کردهاند که از ماهواره استفاده میکنند. از مجموع افرادی که درحال حاضر اصلاً ماهواره تماشا نمیکنند، ۱۴.۴ درصد (۸ درصد کل پاسخگویان) گفتهاند قبل از عضویت در فیلیمو ماهواره تماشا میکردهاند و دیگر زمان خود را به تماشای ماهواره اختصاص نمیدهند. طبق نتایج، افراد گروه سنی بالای ۴۵ سال (۵۶.۲ درصد) بیش از سایر افراد ماهواره تماشا میکنند.
چه برنامههایی در ماهواره بیشتر دیده میشوند؟
در بخش دیگری از اعضای فیلیمو که ماهواره تماشا میکنند پرسیده شده است: «شما در شبکههای ماهوارهای معمولاً چه محتواهایی دنبال میکنید؟»
طبق یافتههای حاصل از پاسخ افرادی که ماهواره تماشا میکنند، پرتکرارترین محتواهایی که در ماهواره دنبال میشود به ترتیب شامل اخبار (۴۳.۹ درصد)، فیلم سینمایی (۳۸ درصد) و سریال (۳۵.۲ درصد) است.
در ادامه از افرادی که گفتهاند معمولا در ماهواره فیلم یا سریال دنبال میکنند نوع فیلم یا سریالها پرسیده شده است، که ۲۷.۸ درصد فیلمهای خارجی غیرترکی، ۱۷.۹ درصد فیلمهای ترکی و ۱۵.۲ فیلمهای ایرانی میبینند.
متوسط میزان تماشای ماهواره؛ قبل از عضویت در فیلیمو ۸ ساعت در هفته و بعد از عضویت ۴.۶ ساعت در هفته
در ادامه این نظرسنجی از اعضای نمونه پرسیده شده است: «میزان استفاده شما از ماهواره قبل از عضویتتان در فیلیمو به چه اندازه بوده است؟ در حال حاضر به طور متوسط چند ساعت در هفته از ماهواره استفاده میکنید؟»
در مجموع پاسخها نشان میدهد متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو کاهش داشته است. میانگین مصرف ماهواره بین اعضای فیلیمو قبل از عضویت در این پلتفرم به طور متوسط در هفته حدود ۸ ساعت بوده است که این میزان بعد از عضویت در فیلیمو به ۴.۶ ساعت در هفته رسیده است. شایان ذکر است میانگین مدت زمان تماشای ماهواره بین اعضایی که همچنان از ماهواره استفاده میکنند، قبل از عضویت در فیلیمو ۱۶ ساعت در هفته بوده است و بعد از عضویت به ۹ ساعت در هفته کاهش یافته است.
کاهش ۱۰ ساعته تماشای ماهواره در افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی
گزارش افکارسنجی ایسپا حاکی از آن است که گروه سنی ۲۵ سال و کمتر از آن، در هفته حدود ۱۹ ساعت ماهواره میدیدند که بعد از عضویت در فیلیمو این آمار به ۱۲ ساعت کاهش یافته است.
افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروهها ماهواره میدیدند؛ یعنی حدود ۲۳ ساعت در هفته و حالا بعد از عضویت در فیلیمو، مدت زمان تماشای ماهواره به ۱۳ ساعت رسیده است.
مخاطبان فیلم و سریال بعد از فیلیمو کمتر ماهواره میبینند
افرادی که معمولاً در ماهواره سریال یا فیلم سینمایی میبینند بیشترین میزان تماشای ماهواره را قبل از عضویت در فیلیمو داشتهاند. طبق اظهارات خود افراد در متوسط زمان تماشای ماهواره، میتوان گفت افرادی که مخاطبین سریال و فیلمهای ماهواره بودهاند، بعد از عضویت در فیلیمو بیش از سایر افراد مدت زمان تماشای ماهوارهشان کاهش یافته است. همچنین کمترین کاهش مدت زمان تماشای ماهواره بین افرادی بوده است که گفتهاند معمولا در ماهواره مستند، برنامههای ورزشی و اخبار را دنبال میکنند.
کاهش ۶۱ درصدی تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو
در سوالی دیگر از مخاطبان این نظرسنجی پرسیده شده است: «به نظر شما پلتفرم فیلیمو چه تأثیری بر میزان استفاده مردم از شبکههای ماهوارهای داشته است؟»
۶۱.۱ درصد کاربران فیلیمو معتقدند استفاده از فیلیمو موجب کاهش تماشای ماهواره میشود. ۲۴.۵ درصد معتقدند تغییری در این زمینه ایجاد نکرده و در مقابل ۳.۶ درصد گفتهاند پلتفرم فیلیمو موجب افزایش استفاده مردم از شبکههای ماهوارهای شده است. در مجموع ارزیابی مردم از تأثیر کلی فیلیمو در مصرف ماهواره نزدیک به چیزی است که در واقعیت کاربران ماهواره به آن اشاره کردهاند و ۶۰ درصد آنها اظهار کردهاند که میزان تماشای ماهواره آنها کاهش پیدا کرده است.
۵۹.۲ درصد از مخاطبان فیلمو در پاسخ به این سوال که چرا در مقایسه با قبل کمتر ماهواره تماشا میکنند، گفتهاند که جاذبه و مزایای فیلیمو تاثیر زیادی در این تصمیم داشته است. ۱۴.۹ درصد هم علت این کاهش را در دافعهای میدانند که برنامههای ماهواره دارد.