تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰

مصدومیت مرزبانان در مرز شلمچه!

باجود نمایش اخلاق حسینی (ع) از سوی اکثریت زوار اربعین، عده‌ای معدود که خواستار ورود غیرقانونی به خاک عراق بودند، با سنگ به مرزبانان حمله کردند. این عده با مشاهده صبوری مرزبانان، گاه به برخورد فیزیکی هم روی آوردند و در این میان چند مرزبان و پرسنل نیروی انتظامی مجروح شدند.

اقتصاد۲۴-در روز‌های اخیر با وجود تاکید مقام‌های ایرانی و عراقی مبنی بر اینکه حضور در راهپیمایی اربعین تنها از طریق مسافرت هوایی ممکن است، برخی از زوار در مرز‌های زمینی به ویژه در شلمچه تجمع کردند.


بیشتر بخوانید:فیلم/ سرگردانی زائران در مرز شلمچه


گزارش‌های خبرنگار ما حاکی است در مواردی، تعداد اندکی از زوار که با منع قانونی مرزبانان ایرانی مواجه شده بودند، با سنگ به ماموران نیروی انتظامی هجوم برده و در مواردی با آنان به زد و خورد پرداختند. این درگیری‌ها درحالی است که نیروی انتظامی با ملاحظه شوق زوار برای حضور در مراسم اربعین، از هرگونه واکنش جدی خودداری کرده است.


مظلومیت نیروی انتظامی واکنش اعتراضی دیگر زواران را نیز به دنبال داشت. حاضران با انتقاد از این برخورد‌های غیراخلاقی، خواستار رعایت شان قوانین و مرزبانان جمهوری اسلامی از سوی معدود خاطیان شدند.


مرزبانان ایرانی که مظلومانه و تنها به خاطر اجرای قانون زیر فشار قرار داشته و حتی با برخورد فیزیکی برخی از هموطنان مواجه می‌شوند، صرفا به تذکر کلامی و برادرانه اکتفا کرده و سعی دارند از طریق رفتار‌های منطبق با اخلاق حسینی، از گسترش این رفتار‌ها در معابر مرزی جلوگیری کنند.


سنگ پراکنی این عده محدود به مرزبانان ایرانی درحالی صورت می‌گیرد که نیروی انتظامی صرفا بر اجرای قوانین و آیین نامه‌هایی تاکید داد که به آن ابلاغ شده است.


در روز‌های گذشته ویدئو‌هایی از هجوم زوار به مرز مهران منتشر شده بود که نشان می‌دهد برخی از آنان با فشار به نیروی انتظامی سعی دارند از سد مرزبانان عبور کنند. به تازگی مقام‌های کنسولی ایران در شهر‌های مذهبی عراق طی نامه‌ای به وزارت خارجه نسبت به عواقب سوء این رفتار بر مناسبات حسنه دو کشور ایران و عراق هشدار دادند.


برخی از کارشناسان مذهبی و سیاسی نسبت به این رفتار‌های سوء به ویژه با مرزبانان ایرانی هشداده و معتقدند رفتار‌های این عده محدود، نه تنها مغایر آداب و اخلاق حسینی است، بلکه می‌تواند وجهه ایرانیان حاضر در راهپیمایی عظیم اربعین را نیز مخدوش کند.

ارسال نظر