اقتصاد ۲۴- عصر امروز سهشنبه ششم مهرماه ۱۴۰۰، تفاهم نامه همکاری «مشارکت در حوزه خودرو متصل» در راستای تحقق اهداف کلان کشور برای هوشمندسازی صنعت خودرو و حمل و نقل مابین همراه اول و گروه صنعتی ایران خودرو امضاء شد.
این تفاهم نامه به دنبال کاهش هزینه ها، ارائه خدمات و محصولات متنوع، افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند است.
ایجاد زیرساخت امن، پایدار و روزآمد، توسعه فناوریهای حوزه خودروی هوشمند و متصل، ایجاد کسب و کارهای جدید مرتبط با فناوری خودروهای متصل و توسعه خدمات دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده و پلتفرمهای ایجاد شده، توسعه زیرساختهای ارتباطی و تبادل دادهها در تمامی معابر شهری و بین شهری با هدف تبادل دادههای خودرو با شبکههای اختصاصی، طراحی توسعه و توانمندسازی زیست بوم خودروی هوشمند در ایران و همکاری متقابل و هم افزایی در زمینه حداکثری خلق ارزش و توسعه فناوریهای نوین در حوزه حمل و نقل هوشمند با محوریت خودروی متصل (Connected Car) از جمله دیگر اهداف این همکاری است.
ارتباطات خودرو با خودرو، خودرو با انسان، خودرو با سیستمهای حمل و نقل شهری و برون شهری، خودرو با خودروساز و همچنین خودرو با سایر اجزاء از جمله مواردی است که در راستای پیاده سازی این اهداف، محقق خواهد شد.
مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در این جلسه با اشاره به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل همراه اول در اجرای پروژههای هوشمندسازی، از تغییر سبک رفتاری کاربران ایرانی گفت و اظهار کرد: استفاده از تلفن همراه به شدت رو به افزایش است که با در نظر گرفتن رشد ترافیک ۸۰ درصدی اینترنت در سال گذشته به نسبت سال ۹۸ و همچنین رشد ۵۰ درصدی امسال به نسبت سال گذشته میتوان به این مهم پی برد.
وی با تأکید بر اینکه «اتصال» جزو ضروریات زندگی امروز است، ادامه داد: شاهد نقل و انتقال حجم بالایی از اطلاعات در پلتفرمهای دیجیتال همراه اول هستیم؛ بنابراین حرکت به سمت مقولاتی نظیر IOT و دنیای ابری از سر اجبار است.
اخوان بهابادی با بیان اینکه همراه اول با واگذاری بیش از ۱۰۰ میلیون سیمکارت و در اختیار داشتن ۶۰ درصد سهم بازار اپراتوری کشور، اپراتور اول تلفن همراه ایران است، تصریح کرد: اگر این آمادگی در بدنه ایران خودرو باشد، حاضریم پروژه جاری را روی همین خودروهای موجود در بازار انجام دهیم؛ زیرا معتقدیم سرویسهای کاربردی باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد.
نیازمند ارتباط مستمر با مشتریان هستیم
فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این جلسه با بیان اینکه دنیا به سمت سرویسهای دیجیتال در حال حرکت است و ما نمیتوانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از درآمدهای خودروسازی به سمت خدمات خودرویی در حرکت است.
وی با اشاره به رشد حدودا ۳۰ برابری بازارهای صادراتی این گروه نسبت به سال گذشته تصریح کرد: براساس برنامه ریزی که داشتیم، در نظر داریم بحث خودرو متصل را از سال آینده و با خودروی «تارا» که گیربکس دستی آن اکنون به بازار عرضه شده است، آغاز کنیم و اجرای آن برای «دنا پلاس اتوماتیک» و «k۱۲۵» در دستور کار است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن اشاره به تعهدی که این مجموعه به وزارت صنعت برای تولید خودروهایی که باعث شود مردم احساس نیاز به تولیدات خارجی نداشته باشند، دارد گفت: امروز نیاز داریم که ارتباط مستمر با ذی نفعان داشته باشیم؛ در حالیکه وقتی صاحب اول، خودروی خود را به صاحب دوم واگذار میکند، ارتباط ما با مصرف کننده قطع میشود؛ بنابراین ارتباط ما با مشتری محدود به Crm یا فضای رسانه میشود.
وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات ما برای اینکه بتواند پروژههای اصلاحی روی خودروها انجام دهد، نیازمند این ارتباط مستمر است که امیدواریم با پروژه خودروی متصل محقق شود.
منبع: اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران