تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

شیوع بالای پوکی استخوان در سنین بالای ۵۰

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم شکستگی را مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان در سنین بالا خواند و گفت: خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر بالای ۵۰ سال هستیم و با یک زمین خوردن ساده دچار شکستگی شده ایم، احتمالا در معرض پوکی استخوان هستیم و لازم است به پزشک مراجعه کنیم.

اقتصاد۲۴- رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تاکید کرد: استئوپروز یک مشکل شایع سیستم‌های بهداشتی و به عبارتی اپیدمی پنهان دنیای امروز است که با کاهش توده استخوانی بوده و با افزایش شکستگی استخوان همراه است.

دکتر افشین استوار با بیان این که نتایج طرح جامع پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز در کشور که توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شده، نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال مبتلا به استئوپروز یا استئوپنی هستند، افزود: همچنین شیوع کمبود ویتامین D در مناطق مختلف کشور حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد بوده است، این در حالی است که میزان مصرف کلسیم تنها ۶۰ درصد و مصرف ویتامین دی تنها ۱۵ درصد نیاز روزانه بوده است که نیازمند مداخلات جدی در این زمینه هستیم.

وی در همین رابطه تصریح کرد: غنی سازی مواد غذایی و ترویج فرهنگ مصرف لبنیات از اقدامات مناسب در جهت مقابله با این بیماری است.


بیشتر بخوانید: چرا باید ماهی مصرف کنیم؟


رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان همچنین به برگزاری رخداد‌های آموزشی برای متخصصان حوزه سلامت با هدف ظرفیت سازی اشاره کرد و افزود: مرکز تحقیقات استئوپروز در مهرماه سال جاری نیز میزبان وبینار تازه‌های استئوپروز و وبینار نقش طب تلفیقی در کنترل و پیشگیری پوکی استخوان خواهد بود.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، مدیر کل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین شعار و روزشمار هفته ملی سلامت استخوان را اعلام کرد.

استوار با این مقدمه که هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی پوکی استخوان در تاریخ ۲۰ اکتبر، اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص سلامت استخوان، روش‌های افزایش حجم تراکم استخوان و تاکید بر اهمیت تغذیه مناسب انجام می‌شود، گفت: در ایران نیز طبق روال هر ساله کمپین آگاهی از پوکی استخوان با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و انجمن استئوپروز ایران در سراسرکشور برگزار می‌شود.

مدیر کل دفتر بیماری‌های غیرواگیر شعار ملی امسال هفته ملی سلامت استخوان (۲۸ مهر تا ۴ آبان) را مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع خواند و محور‌های آن را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. چهارشنبه ۲۸ مهر پوکی استخوان و تغذیه
۲. پنج شنبه ۲۹ مهر پوکی استخوان و فعالیت بدنی
۳. جمعه ۳۰ مهر پوکی استخوان و نورآفتاب
۴. شنبه ۱ آبان پوکی استخوان و پیشگیری از سقوط و شکستگی
۵. یکشنبه ۲ آبان پوکی استخوان و تشخیص زودرس
۶. دوشنبه ۳ ابان پوکی استخوان و شروع به موقع درمان
۷. سه شنبه ۴ آبان پوکی استخوان و تداوم در درمان کامل

منبع: ایسنا
ارسال نظر