تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰
گزارش اقتصاد ۲۴ از بازار مسکن

قیمت رهن و اجاره آپارتمان در فاطمی مهرماه ۱۴۰۰ + جدول

محله فاطمی یکی از محله‌های واقع در منطقه ۶ تهران است. این محله از سمت شمال با بزرگراه کردستان (از خیابان کاج تا تقاطع کارگر شمالی) از سمت جنوب با خیابان فاطمی (تقاطع خیابان کاج جنوبی تا تقاطع خیابان کارگر شمالی) از سمت شرق با خیابان کاج جنوبی و خیابان شهید گمنام و از سمت غرب با خیابان کارگر شمالی (حد فاصل تقاطع بزرگراه کردستان تا تقاطع خیابان فاطمی) محدود می‌شود.

 

اقتصاد ۲۴- در زمان قاجار، ناصرالدین‌شاه تصمیم گرفت به منظور تحول در ساختار شهری، مراقبت از شهر و جلوگیری از حمله غارتگران، دیواری در اطراف محدوده تهران احداث کند. ساخت این دیوار بیش از ده سال طول کشید و دوازده دروازه هم برای ارتباط با بیرون از شهر ساخته شد. دروازه‌ها در آن زمان حد و مرز تهران را مشخص می‌کردند. محله فاطمی در بیرون از حصار شهر و نزدیک دروازه بهجت آباد قرار داشت. دروازه بهجت آباد یکی از دروازه‌های شمالی شهر تهران بود که امکان خروج از تهران و رفت و آمد به سمت شمال شهر و شمیرانات را فراهم می‌کرد. این دروازه برخلاف سایر دروازه‌های شهر تهران کمتر مورد استفاده بازرگانان قرار می‌گرفت و بیشتر مورد استفاده اشراف آن زمان برای رفت و آمد به باغات شخصی و ییلاق شمال تهران واقع می‌شد.

محله فاطمی

در دوره پهلوی اول در محدوده اتوبان شهید گمنام اصطبل‌های سلطنتی ساخته شدند و به همین دلیل این منطقه به اسب‌دوانی شهرت پیدا کرد. بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۵ شهرسازی در این محدوده آغاز شد و مجتمع گل‌ها جزء اولین بنا‌هایی بود که در این محله ساخته شد و در طی گذشت سال‌ها زمین‌های خالی مابین محله یوسف آباد و امیر آباد نیز توسعه یافت و خیابان‌های متعددی نظیر فاطمی، مطهری و … شکل گرفت. البته در سال‌های قبل از انقلاب خیابان فاطمی به نام‌های ایران‌نوین، سازمان آب و آریامهر شناخته می‌شد، ولی بعد از انقلاب، به پاس زحمات و وفاداکاری‌های دکتر حسین فاطمی، از اعضای جبهه ملی و وزیر خارجه کابینه دکتر مصدق، فاطمی نام گرفت.


بیشتر بخوانید: قیمت رهن و اجاره آپارتمان در حکیمیه مهرماه ۱۴۰۰ + جدول


اکنون نام محله نیز از همین خیابان اقتباس شده است. میدان فاطمی نیز یکی از اصلی‌ترین نماد‌های این محله است. در حال حاضر در تابلو‌های شناسایی شهرداری نام میدان فاطمی به میدان جهاد تغییر داده شده است، ولی نام فاطمی بین تهرانی‌ها مصطلح‌تر است. علت این نامگذاری به ساختمان شیشه‌ای بلندی بازمی‌گردد که در ضلع شرقی میدان قرار گرفته است. ساختمانی که پیش از این به جهاد سازندگی اختصاص داشت، ولی اکنون بخشی از مجموعه‌ی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

ارسال نظر