تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰

چرا زلزله‌های جنوب کشور پس لرزه‌های طولانی دارد؟

یک متخصص ژئومورفولوژی گفت: زلزله‌های منطقه جنوب کشور به ویژه بوشهر در صورت وقوع می‌تواند تا ماه‌ها پس لرزه داشته باشد. به علت اینکه این منطقه حاصل حرکت تشکیل دهندگان و فشار صفحه عربی است، همیشه زلزله خیز است.

به گزارش جامعه ۲۴- علی اصغر هدایی در مورد چرایی تداوم وقوع زلزله در مناطق جنوبی کشور به ویژه بوشهر و گناوه گفت: استان بوشهر از نظر ساختار زمین شناختی جزو زون زاگرس تلقی می‌شود. برای همین است که زمان بازگشت زلزله در آن کوتاه و سازه‌های نرم و فشار‌های زمین شناسی وارد شده به آن ممتد است.

وی ادامه داد: به علت اینکه این منطقه حاصل حرکت تشکیل دهندگان و فشار صفحه عربی است، همیشه زلزله خیز است و زلزله‌های حداکثر تا ۷ ریشتر در منطقه زاگرس رخ می‌دهد. بیشتر زمین لرز‌ه‌های این مطقه زیر هفت ریشتر است، اما اگر زلزله‌ای رخ بدهد تا ماه‌ها پس لرزه و زلزله‌های متوسط در آن منطقه رخ خواهد داد.

این متخصص ژئومورفولوژی با بیان اینکه به دلیل اینکه شهر‌های ساحلی بوشهر دارای آب‌های زیر زمینی شور هستند، پی ساختمان‌ها محکم نیست، تاکید کرد: به دلیل سست بودن پی ساختمان‌ها در نوار ساحلی جنوب ممکن است با زلزله‌های ۵.۵ تا ۶ ریشتر هم شاهد تخریب و خرابی باشیم.


بیشتر بخوانید: امن‌ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟


هدایی در مورد اینکه چرا در منطقه کرمانشاه که جزو منطقه زمین شناسی زاگرس است زلزله بالای ۷ ریشتر آمد، گفت: منطقه کرمانشاه و کرستان جزو منطقه زاگرس شکسته هستند و با منطقه زمین شناسی زاگرس متفاوتند.

وی افزود: در آن منطقه باز هم ممکن است زلزله بیاید و ربطی به تابستان یا پاییز ندارد و وقوع زلزله اساسا هیچ ربطی به فصل ندارد که بگوییم در کدام فصل زلزله بیشتر می‌آید. اگر زلزله ۵ تا ۶ ریشتر در این مناطق رخ دهد، پس لرزه‌ها تا چند ماه ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر