تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

عزت‌الله مهرآوران کدام واکسن را زده بود؟

مرگ عزت‌الله مهرآوران بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بر اثر کرونا علی‌رغم دریافت دو دوز واکسن، بار دیگر این موضوع را مطرح کرد که چرا واکسینه‌ شده‌ها فوت می‌کنند و چرا میزان مرگ بیماران واکسینه شده در اثر کرونا و اینکه علی‌رغم دریافت کدام واکسن‌ها فوت شده‌اند، منتشر نمی‌شود؟

جامعه ۲۴، روز گذشته عزت‌الله مهرآوران بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داد. این بازیگر در میان چهره‌های هنری دومین کسی بود که پس از سیامک اطلسی با وجود دریافت دو دوز واکسن کرونا به دلیل ابتلا به این بیماری فوت می‌کند.

واکسن برکت یا سینوفارم؟

در خرداد ماه، باشگاه خبرنگاران، اعلام کرد عزت‌الله مهرآوران جزء اولین گروه از هنرمندانی بود که توسط واکسن ایرانی(برکت)، واکسینه شد، با این حال سه ماه پس از این خبر، وی به کرونا مبتلا و جان خود را از دست داد. با این حال پسر این بازیگر و مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت واکسن تزریق شده به او را سینوفارم اعلام کردند.

انتشار گزارش مرگ و میر افراد واکسینه شده با واکسن ایرانی یا واکسن خارجی در اثر ابتلا به کرونا مدتی است دغدغه بسیاری از کارشناسان و فعالان رسانه‌ای شده است. اگرچه چندی قبل این موضوع در گزارشی از سوی مرکز آمار وزارت بهداشت اعلام شد که این گزارش با استناد به این موضوع که از روش تحقیق و نتیجه گیری درستی در تحلیل داده‌ها برخوردار نیست از سوی برخی اپیدمیولوژیست‌ها رد شد.


بیشتر بخوانید: آمار فوتی‌‌ها در میان واکسن‌زده‌ها مخفی است/ مشکل واکسن است یا خاموشی‌های اخیر؟


علی‌رغم این، موضوع مرگ و ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون همچنان یکی از پرسش‌های جدی در این روز‌ها که واکسن به وفور در کشور یافت می‌شود و همچنان کرونا در جامعه جولان می‌دهد، است. موضوع دیگر این است که در این ایام که برخی بر طبل مخالفت با واکسیناسیون می‌کوبند، انتشار اخباری از فوت کسانی که پس از تزریق هر دو دوز واکسن به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند تقویت شعار و هدف آنان است. با این حال انتشار گزارش عوارض هر واکسن و دارویی از جمله حقوق اساسی افراد است که سیستم‌های بهداشتی نباید آن را به بعد‌ها موکول کنند.

بررسی علت مرگ افراد پس از دریافت دو دوز واکسن، صورت نمی‌گیرد

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با ثبت مرگ پس از واکسیناسیون در ایران، اظهار کرد: این موضوع نه‌تنها در مورد واکسن‌های ایرانی بلکه در مورد واکسن‌های خارجی نیز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: واکسن‌ها با توجه به سویه‌های جدیدی که از ویروس کرونا به وجود می‌آید اثربخشی ۱۰۰ درصدی ندارند و تأثیر آن‌ها به مرور زمان نیز ممکن است کاهش پیدا کند.

تأثیر تفاوت‌های ژنتیکی و بیماری‌های زمینه‌ای در مرگ افراد

این ویروس شناس یادآور شد: وقتی که عنوان می‌شود یک واکسن در برابر واریانت‌هایی مانند دلتا یا بتا اثربخشی ۷۰ درصدی دارند، یعنی درصدی مرگ و میر در مورد واکسن‌ها وجود دارند که البته این به نوع واکسن و کفایت آن بستگی دارد.

ناجی تأکید کرد: باید به صورت مستمر اثربخشی واکسن‌ها پایش شود. ضمن اینکه نباید یک نکته را نیز از یاد ببریم و آن اینکه جوامع مختلف از منظر بیماری‌های زمینه‌ای متفاوت بوده و انواع مختلفی از واکسن در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر روی اثرگذاری واکسن تأثیر می‌گذارند.

وی تصریح کرد: در واقع با توجه به تفاوت‌های ژنتیکی، نوع واکسن‌های مختلف که در جوامع مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای، ممکن است واکسن‌ها در برابر واریانت‌ها و جهش‌های ویروس، کارایی بسیار بالایی نداشته باشند و حتی ممکن است که تعداد و درصد اندکی از افرادی که دو دوز واکسن نیز دریافت کرده‌اند، به فرم شدید بیماری دچار شوند و یا فوت کنند.

آمار فوت افراد علی رغم واکسیناسیون وجود دارد اما عمومی نمی‌شود

ناجی افزود: واحد اطلاعات وزارت بهداشت چندی قبل آماری در مورد عوارض واکسیناسیون و مرگ‌های پس از آن منتشر کرد که این نشان می‌دهد که این موارد ثبت می‌شود اگرچه به صورت رسمی این آمار برای مردم منتشر نمی‌شود.

ارسال نظر