به گزارش جامعه ۲۴ - طی روزهای گذشته خبرهایی از مجلس شورای اسلامی درباره حضور سرپرست آموزش و پرورش و جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و تأکید نمایندگان بر رسیدگی اولویتدار به لایحه رتبهبندی معلمان از طریق رسانهها منتشر شد که مورد توجه معلمان و جامعه فرهنگیان قرار گرفت. برخی حواشی نیز از جمله تجمع نمایندگان موافق اجرایی شدن هرچه سریعتر لایحه مقابل جایگاه هیات رئیسه رخ داد که قابل تأمل بود.
بند جنجالی لایحه رتبه بندی معلمان چه می گوید؟
نمایندگان هر یک در جلسات علنی روزهای گذشته بر اجرای دقیق و کامل نظام رتبه بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین و نقشه مهندسی علمی کشور و مشخصاً اجرای کامل بند مربوط به حقوق و مزایای فرهنگیان تأکید داشتند که در آن بند آمده است: حقوق فرهنگیان نباید کمتر از ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها که از نظر مدرک دانشگاهی و سابقه و سایر مولفهها هم تراز هستند، باشد. اعضا همچنین اتفاق نظر داشتند که نظام رتبه بندی باید برای همه فرهنگیان اعم از کادر آموزشی و اداری اجرایی شود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخشی از سخنان خود در صحن علنی مجلس تأکید میکند که؛ علیرغم جمعآوری ۱۰۰ امضا از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبهبندی معلمان، چرا بررسی این لایحه متوقف شده است؟ باید برای این موضوع پاسخ قانع کنندهای داشته باشید.
نماینده مردم خلخال نیز در تذکری بیان میکند که اگر به معلم ارزش گذاری نشود جامعه دچار پسرفت میشود و تاکید قرآن و بزرگان دین این است که ارزش علم و عالم حفظ شود، بنابراین انتظار داریم هیات رئیسه به گزارشهای برخی از سازمانها که علاقهای به لایحه رتبهبندی معلمان ندارند توجه نکند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در نطقی با تأکید بر اینکه چشم امید معلمان به مجلس است، گفت: ۹۴ درصد نمایندگان به رسیدگی اولویتدار به لایحه رتبهبندی معلمان رأی مثبت دادهاند. یکشنبه هفته پیشرو، برای جلو افتادن این موضوع رأیگیری خواهد شد. امیدوارم نمایندگان به این موضوع رأی مثبت دهند چرا که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قانونی نوشتیم که مشکلات معیشت معلمان را برای همیشه حل میکند.
انتظارات معلمان در موضوع اجرای لایحه رتبهبندی معلمان
خبرنگار جامعه ۲۴ درباره انتظارات معلمان در موضوع اجرای لایحه رتبهبندی معلمان و نیز ملزومات تحقق این لایحه، در طول یک ماه گذشته با چند نفر از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و مسئولان امر، گفتگوهایی داشته است که خلاصهای از صحبتهای هر یک از این صاحبنظران در ادامه از نظر میگذرد.
بیشتر بخوانید: اجرای لایحه رتبهبندی معلمان؛ مُسَکنی برای رفع مشکلات معیشتی
اجرای رتبهبندی معلمان، موجب ایجاد فضای رقابتی میشود
ابراهیم سحرخیز، استاد دانشگاه و معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش میگوید: اجرای طرح رتبهبندی، موجب ایجاد فضای رقابتی بین معلمان میشود و البته تأکید بر این نیست که مانند دانشگاهها فقط به تولید مقاله اکتفا شود. معلم میتواند در کلاس درس، ارزشیابی پژوهشمحور داشته باشد، دانش آموزان را با پژوهشهای کیفی و اقدامپژوهی آشنا کند و با توجه به تلاشی که انجام میدهد، در طرح رتبهبندی به جایگاه خوبی نیز دست پیدا کند. معلم مطابق این طرح، به فراخور تلاشی که انجام داده از امتیازاتی نیز برخوردار میشود که او را پیشتاز میکند. ممکن است فردی در مرتبههای پایینتر بماند و به رتبه و جایگاه بالاتری دست نیابد. نظام پرداخت و دستمزد ویژه معلمان هم متناسب با جایگاه و رتبه معلم، تعریف میشود.
وی بیان میکند: اگر طبق گفتهها، قرار است این طرح در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، پس قطعاً افزایش حقوق و دستمزد به میزان ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاهها نیست و باید بگویند در حد اعتبار پیشبینی شده است چرا که اگر بنا به افزایش حقوق و دستمزد مطابق این طرح باشد، باید منابع مالی برای تأمین حقوق و دستمزد چیزی در حدود ۸۰۰ هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش که مشمول این رتبهبندی میشوند، فراهم شود.
لایحه رتبه بندی معلمان به نفع فرهنگیان است
محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت در مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز درباره این لایحه و دغدغهمندی معلمان درباره اجرایی نشدن آن، گفت: باید به صورت دقیقتر بررسی شود. حتما نقاط ضعف مورد توجه قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز اصلاح میشود. نگرانیهای معلمان و فرهنگیان عزیز قابل درک است و مسائل آنها دغدغه ما نیز هست، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه این لایحه در صورت اجرایی شدن به نفع معلمان خواهد بود، افزود: معلمان عزیز نگران نباشند، لایحه رتبهبندی در دست بررسی است و بندهای آن از جمله ماده ۷ و بهطور کلی هر کجای متن پیشنویس، نیاز به اصلاح و یا حذف داشته باشد، بررسی میشود.
چرا رتبه بندی معلمان نباید فعلا اجرایی شود؟!
عادل برکم، معلم و کارشناس حوزه آموزش نیز درباره سرنوشت این لایحه و تصویب و اجرا یا اجرایی نشدن آن گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که تا آن زمان که همسانسازی صورت نگیرد، یعنی حداقل حقوق معلمان به خط فقر نزدیک نشود، صحبت از رتبهبندی، بیمعناست. نمیتوان انتظار داشت که با این سطح حقوق و شیوه پرداختی و تبعیضی که بین کارکنان دولت با معلمان وجود دارد، رتبهبندی دستاوردی داشته باشد.
وی افزود: رتبهبندی معلمان بر اساس موضوعاتی سطحی، موجب خواهد شد سقف حقوق معلمان افزایش پیدا کند و این اقدام به نوعی بهینهسازی بودجه برای افزایش حقوق معلمان خواهد بود و خوب حقوق همه معلمان افزایش نمییابد. بعدتر این ادعا را هم خواهند داشت که حقوق معلمان را افزایش دادهایم.
چرایی به تعویق افتادن اجرای لایحه رتبهبندی معلمان
محمد داوری، کارشناس مسائل آموزش و پرورش و مشاور تحصیلی نیز درباره چرایی به تعویق افتادن اجرای لایحه رتبهبندی معلمان و دلایل مخالفت و یا موافقت با اجرای آن، گفت: در زمینه اجرایی شدن این طرح، نقدهایی وجود دارد و مخالفان این پرسش را مطرح میکنند که آیا سایر کارکنان دولت برای ایجاد انگیزه، رتبهبندی میشوند؟ یک عده هم با اصل آن مخالفاند و میگویند برای ایجاد انگیزه در معلمان باید حداقل انتظارات و مطالبات آنها را برآورده کرد و مانند سایر کارکنان دولت و دستگاههای دیگر از روشهای تشویقی و تنبیهی استفاده کرد تا عملکرد معلمان افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: کسانی که مخالف طرح رتبهبندی معلمان هستند، میگویند این طرح در راستای ترمیم حقوق است و نه عاملی در ایجاد انگیزه! در این بین، بسیاری از معلمان با اجرایی شدن طرح موافقاند، به این دلیل است که حقوق آنها با این طرح افزایش پیدا میکند.
آموزش و پرورش اگر به دنبال افزایش کیفیت آموزش است، ابتدا به معیشت معلمان رسیدگی کند
محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران نیز درباره شرایط تعیین تکلیف نهایی لایحه رتبهبندی معلمان از منظر توجه به مطالبات و انتظارات این صنف، گفت: اگر این طرح نتواند مشکل معیشتی معلمان و فاصله حقوق آنان با خط فقر را پر کند، با اجرای آن، نه اعتراض معلمان پایان مییابد و نه به ارتقای کیفیت آموزشی دست پیدا میکنیم. اگر آموزش و پرورش میخواهد به سمت افزایش کیفیت آموزش برود، باید ابتدا به معیشت معلمان رسیدگی کند؛ آن زمان است که میتوان انتظار داشت معلم با فراغت بیشتری توانمندیهای آموزشی خود را ارتقا دهد.
بر اساس این گزارش، در هر حال اگرچه رئیس مجلس وعده داده بود که این لایحه در هفته دوم مهرماه تصویب میشود، اما اکنون رسیدگیها درباره این موضوع به تاریخ دیگری یعنی روز یکشنبه هفته آینده موکول شده است. آنچه که بیش از هر چیز اهمیت این موضوع را نمایان میکند، این است که نمایندگان میبایست در این باره دقت کافی داشته باشند و شفافسازی کنند که رتبهبندی قرار است چگونه کرامت، منزلت، انگیزه و عملکرد رقابتی معلم را در قالب اجرایی شدن این لایحه پوشش دهد؟ اینکه چطور با رتبهبندی منزلت معلم افزایش پیدا خواهد کرد؟ همچنین آیا طرح مذکور به جز افزایش حقوق و رتبه، انتظار دیگری را مطرح کرده است؟