تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی عجیب رییس کمیسیون عمران مجلس درباره مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک به دو میلیون واحد خالی در کشور داریم، گفت: این دو میلیون جزو واحد‌های خالی بزرگ و لوکس هستند از این رو برعرضه این واحد‌های خالی تأکید داریم و قطعاً این طرح به کاهش قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

اقتصاد ۲۴- محمدرضا رضایی کوچی در یک برنامه رادیویی در خصوص قانون جهش و رونق تولید مسکن گفت: ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور ضروری است. این موضوع به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن کمک می‌کند.

وی با اشاره به کاهش ساخت مسکن به ۳۵۰ هزار واحد در سال طی سال‌های اخیر گفت: به دنبال آن، بسیاری از بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی مرتبط با مسکن تعطیل و بسیاری از مهندسان و کارگران ساختمانی نیز بیکار شدند.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه کمبود مسکن منجر به افزایش قیمت مسکن شد گفت: قیمت مسکن به اندازه‌ای بالا رفته که جمعیت قابل توجهی از کشور نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

رضایی خاطرنشان کرد: مجلس با حضور کارشناسان بخش خصوصی، مراکز دانشگاهی و مرکز پژوهش‌ها جلسات متعددی را در کمیسیون عمران برگزار و طرح جهش و رونق تولید مسکن را تهیه کرد که نهایتاً هم با موافقت ۷۰ درصدی نمایندگان تصویب شد.

این نماینده مجلس از پیش‌بینی و تشکیل شورای عالی مسکن در این طرح سخن گفت و افزود: جلسه اول این شورا با حضور شخص رئیس جمهور و وزرا در هفته قبل برگزار شد.


بیشتر بخوانید: قیمت رهن و اجاره آپارتمان در محله شهران مهر ماه ۱۴۰۰ + جدول


وی در پاسخ به سوالی درمورد تجربه مسکن مهر و دلیل ارائه طرح جدید در همین راستا گفت: با اینکه مسکن مهر نواقصی از جمله جانمایی نامناسب و کیفیت پایین برخی واحد‌ها را داشت، اما بخش عمده‌ای از نیاز مردم با همین مسکن مهر برطرف شد. در این طرح سعی کردیم نواقص طرح مسکن مهر را مرتفع و زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز تأمین کنیم.

کمک ۲میلیون واحد لوکس خالی به خانه‌دار شدن مردم!

وی با بیان اینکه نزدیک به دو میلیون واحد خالی در کشور داریم، گفت: این دو میلیون جزو واحد‌های خالی بزرگ و لوکس هستند از این رو ما بر عرضه این واحد‌های خالی تأکید داریم و قطعاً این طرح به کاهش قیمت مسکن و خانه‌دار شدن مردم کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به پرسشی درمورد نحوه تأمین منابع مالی برای ساخت مسکن در این طرح توسط صندوق ملی مسکن گفت: تمام منابع مرتبط با مسکن در صندوق ملی مسکن تجمیع می‌شود و مسئولیت این صندوق هم بر عهده شخص وزیر است.

بانک‌ها ملزم به پرداخت تسهیلات مسکن می‌شوند

وی افزود: از آنجایی که بانک‌ها تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه مسکن نداشتند ما جرایمی را در نظر گرفتیم تا بانک‌ها ملزم به اجرای دستور بانک مرکزی شوند و تسهیلات مسکن را پرداخت کنند.

رضایی در پاسخ به سوالی در مورد چرایی عدم پیش‌بینی دقیق قیمت و منابع مالی لازم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی گفت: در گذشته قیمت مسکن به صورت سرسام آوری افزایش پیدا می‌کرد، اما با ساخت چهار میلیون واحد تا چهار سال آینده قطعاً قیمت مسکن متناسب با تورم افزایش پیدا خواهدکرد و قیمت مسکن به صورت واقعی افزایش می‌یابد.

ارسال نظر