تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

حمله تند پرسپولیسی‌ها به صدا و سیما

ماجرای حق پخش تلویزیونی به یک معظل بزرگ برای فوتبال ایران تبدیل شده است.

اقتصاد ۲۴- مدت‌هاست صدای تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس از نداشتن بودجه و افزایش هزینه‌ها درآمده است و بازیکنانشان به بهانه پیشنهاد‌های بهتر و بیشتر، باشگاه‌شان را ترک می‌کنند و یا به تیم‌های صنعتی می‌روند و یا با تیم‌های عربی قرارداد می‌بندند.

مثلا پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات ۳ بازیکن اصلی و تاثیرگذار خود را به نام‌های کنعانی زادگان، نوراللهی و مغانلو را از دست داد که از این بین ۲ نفر فیکس تیم ملی هستند. شاید پرسپولیس این ۳ نفر را از دست نمی‌داد می‌توانست نمایش بهتری مقابل تیم متمول الهلال با کلی ستاره گرانقیمت داشته باشد.


بیشتر بخوانید:کنایه سنگین پیشکسوت جنجالی پرسپولیس به استقلالی‌ها


باید قبول کنیم که پرسپولیس ضربه اول را در نقل و انتقالات خورد و نتوانست به جای ۳ مهره تاثیرگذار خود، بازیکنی در همان سطح و یا بهتر جذب کند.


بعد از شکست پرسپولیس مقابل الهلال، چند برنامه تلویزیونی با انتقاد از عملکرد باشگاه پرسپولیس در نقل و انتقالات، معتقد بودند مدیران این باشگاه در جذب بازیکن باکیفیت ناتوان بودند و بازیکنان خوبشان را هم از دست دادند.

این برنامه‌ها همچنین از مدیران پرسپولیس بابت عدم پرداخت مطالبات کالدرون و عدم جذب بازیکن خارجی باکیفیت انتقاد کردند.

بعد از این صحبت‌ها که در صدا و سیما مطرح شد هواداران پرسپولیس حمله شدیدی به این برنامه‌ها و مدیران صدا و سیما کردند و آن‌ها را مقصر اصلی ناکامی تیم‌های باشگاهی در بازی‌های بین المللی دانستند.

پرسپولیسی‌ها با اشاره به حق پخش تلویزیونی که حق قانونی باشگاه هاست مدعی شدند صدا و سیما با ندادن حق پخش تلویزیونی به فوتبال خیانت می‌کند. هواداران پرسپولیس که از باخت تیمشان مقابل الهلال بسیار عصبانی بودند همچنین می‌گفتند: صدا و سیما در ازای پخش زنده بازی‌های پرسپولیس به سود کلانی می‌رسد، ولی با قلدری حق قانونی اش را نمی‌دهد، ولی از آنطرف برنامه‌های صدا و سیما برای پرسپولیس نسخه می‌پیچند و می‌گویند چرا فلان کار را نکردید.

برای اینکه اهمیت ماجرا را بدانید باید بگوییم که به‌طور میانگین حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد باشگاه‌های مختلف جهان از محل حق پخش است. به عنوان مثال در لالیگای اسپانیا به دلیل فروش غیرمتمرکز حق پخش تلویزیون، ۵۱ درصد کل درآمد باشگاه‌های این کشور از فروش حقوق پخش بازی‌ها حاصل می‌شود و وابستگی به این منبع درآمدی نسبتا بالاست و جالب اینکه سهم درآمد حاصل از اسپانسرینگ و فروش اقلام تجاری تنها ۲۵ درصد است.

صدا و سیما از کنار لیگ برتر و به خصوص بازی‌های دو تیم پرسپولیس و استقلال سالیانه چند هزار میلیارد درآمد دارد، ولی حاضر نیست بخشی از آن را خرج فوتبال بکند.

متاسفانه در این راه نه باشگاه‌ها زور لازم را دارند و نه فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش کمکی به باشگاه‌ها می‌کنند.

نکته عجیب ماجرا اینجاست که با وجود اینکه صدا و سیما حق قانونی فوتبال را نمی‌دهد و اقتصاد باشگاه‌ها را فلج کرده است، اما فدراسیون فوتبال تیم ملی را دو دستی تقدیم یک برنامه خاص می‌کند و باشگاه پرسپولیس هم به عنوان قهرمان ۵ دوره اخیر لیگ برتر، جام‌های قهرمانی خود را به همراه ستاره تیمش به صدا و سیما می‌فرستد تا مدیران صدا و سیما و عوامل این برنامه به ریش فوتبال و هوادارانش بخندند.

منبع: خبر ورزشی
ارسال نظر