تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰

دو قرارداد تامین واگن متروی تهران گرفتار مشکلات مالی

متروی تهران با کمبود شدید واگن روبرو است، اما دو قرارداد تامین ۷۱۰ واگن مترو هنوز به نتیجه نرسیده و در پیچ و خم مشکلات مالی گرفتار شده‌اند.

به گزارش جامعه ۲۴ - اوضاع متروی تهران خوب نیست. به گفته تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ۵۰۰ واگن مترو نیازمند اورهال فوری است و به شرط تامین منابع احتمالا تا پایان سال ۳۰۰ واگن تعمیر می‌شوند.

این در حالی است که خبری از خروجی قرارداد‌های شهرداری برای تامین واگن نیز به گوش نمی‌رسد و مدیران شهری فعلا بر تعمیر واگن‌ها تاکید دارند به‌طوری‌که علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد که در کوتاه مدت حدود ۶۰۰ واگن مترو نیاز به اورهال دارد که اگر این کار انجام نشود این واگن‌ها از رده خارج خواهند شد و از سوی دیگر ۱۴۶ واگن از رده خارج شده که باید بازسازی شوند.

قرارداد تامین ۱۰۵ واگن مترو با شرکت واگن‌سازی تهران که اواخر سال گذشته منعقد شد نیز هنوز به سرانجامی نرسیده و قرارداد تامین ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس با چین هم با حذف تامین اعتبار ۱۵ درصدی از صندوق توسعه ملی به بن‌بست رسیده است.

در سال ۹۶ اعلام شد که کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی‌های تهران سازندگان نهایی برای ۶۳۰ واگن مترو تهران شده است. همان زمان اعلام شد در قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، ۵۶ دستگاه آن به صورت کامل وارد می‌شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد.

همچنین در بخش داخلی سازی نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته و در پایان آن ۳۱ درصد داخلی سازی می‌شود و در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته که در پایان ساخت این بخش به ۳۹ درصد داخلی‌سازی خواهد رسید و در بخش سوم نیز مجدداً ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که ۵۶ درصد داخلی سازی را در پی خواهد داشت، اما در نهایت تمام وعده‌ها به نتیجه نرسید.

قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو؛ معطل پیش‌پرداخت

علی امام، مدیرعامل متروی درباره آخرین وضعیت دو قرارداد تامین ۱۰۵ و ۶۳۰ واگن مترو می‌گوید: این قرارداد اواخر سال گذشته امضا شد، آن موقع هنوز قطار ملی به نتیجه مطمئنی نرسیده بود بعد از اینکه قطار ملی رونمایی شد یک الحاقیه به قرارداد اضافه کردیم که دو ماه پیش مبادله شد.

او ادامه می‌دهد: طی این الحاقیه قیمت واگن از حدود یک میلیون یورو به ۸۹۸ هزار یورو کاهش پیدا کرد. همچنین قرارداد بر مبنای تجربه قطار ملی و داخلی‌سازی ۸۵ درصد بسته شد. به اضافه اینکه تعداد آن از ۱۰۵ واگن به ۱۱۳ واگن افزایش پیدا کرد.

مدیر عامل متروی تهران اضافه می‌کند: قطار‌های مترو شامل ۱۵ رام و ۷ واگن هستند، این در حالی است که سه خط ۳، ۴ و ۷ به شکلی طراحی شده‌اند که قطار با ۸ واگن وارد آن‌ها شوند و نداشتن قطار ۸ واگن استفاده نکردن از این ظرفیت بود، پس در قرارداد جدید ساخت یک قطار با ۸ واگن نیز اضافه شد.


بیشتر بخوانید: ایستگاه‌های قابل بهره برداری مترو نباید تا زمان افتتاح رسمی متوقف شود


او در پاسخ به این پرسش که این قرارداد در چه مرحله‌ای است؟ تاکید می‌کند: باید به شرکت واگن‌سازی پیش‌پرداخت بدهیم تا کارش را شروع کند. هنوز بانک رفاه ۲۱۹ میلیارد تومان از پول اوراق مشارکت سال ۹۸ را پرداخت نکرده است و در صورتی که این پول آزاد شود به عنوان پیش‌پرداخت به شرکت واگن‌سازی مترو پرداخت خواهیم کرد.

مدیرعامل متروی تهران همچنین درباره سرانجام قرارداد تامین ۶۳۰ واگن مترو از طریق فاینانس با چین، می‌گوید: جایگاه ما در این موضوع پیگیری است، زیرا قرارداد در وزارت کشور بسته شده است. با این حال روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که در نهایت به نتیجه‌ای نرسید. چون فاینانس با چین است، قاعدتا از سمت دولت باید ۱۵ درصد اعتبار تامین شود و مابقی از سوی چین. بنا بود این ۱۵ درصد اعتبار از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود اما در بودجه ۱۴۰۰ حذف شد و هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشد.

او می‌افزاید: بنا شد جلسه‌ای در سطح بالاتر یعنی معاون اول رییس حمهوری و معاونان مربوطه برگزار شود تا در نهایت به راه‌حلی برسیم.

امام همچنین تاکید می‌کند: اگر تا پایان سال پول اوراق مشارکت سال ۹۹ از سوی بانک شهر آزاد شود هنوز فرصت داریم ۴ ایستگاه در خط ۶ و ۳ ایستگاه در خط ۷ افتتاح کنیم در غیر این‌صورت به سال بعد موکول می‌شود.

سهم ۷.۵ درصدی شهرداری در پیش‌پرداخت قرارداد با چین

در عین حال مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران می‌گوید که ۷.۵ درصد از سهم ۱۵ درصدی ایران در قرارداد تامین ۶۳۰ واگن از سوی شهرداری پرداخت خواهد شد.

او اظهار می‌کند: حدود ۴ سال از مصوبه این قرارداد گذاشته و وزارت کشور این موضوع را جلو برده است. در حال حاضر بحث پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت است که حداقل ۷.۵ درصد را باید دولت تقبل کند.

او ادامه می‌دهد: جلسه‌ای در حوزه معاون اول ریاست جمهوری داشتیم و بنا شد برای تامین سهم ۷.۵ دولت برنامه‌ریزی کنند. البته ما درخواست تامین تمام ۱۵ درصد سهم ایران را دادیم، زیرا در طی سال‌های اخیر شهرداری راسا در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی مسوولیت داشته و دولت سهم خود را پرداخت نکرده است. در نتیجه در این مورد باید سهم بیشتری داشته باشند، اما فعلا قرار شد ۷.۵ درصد را دولت تقبل کرده و شهرداری مشارکت کند.

شفیعی همچنین درباره سرانجام واریز پول دو اوراق مشارکت سال‌های ۹۸ و ۹۹ می‌گوید: برای اوراق مشارکت سال ۹۸ در حال مذاکره با بانک رفاه هستیم و در همین روز‌ها به نتیجه می‌رسیم. برای تامین وثایق اوراق مشارکت ۹۹ نیز معاونت مالی در حال تامین وثایق است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که تا پایان سال چند ایستگاه مترو افتتاح می‌شود، تاکید می‌کند: مشکلات اوراق مشارکت در حال حل شدن است و هر ماه با توجه به قولی که آقای شهردار داده‌اند، یک ایستگاه افتتاح خواهیم کرد.

ارسال نظر