تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰
درویش پور:

آغاز طرح مسکن جوانان قشم با هدف ایجاد توسعه متوازن و عدالت محور

نشست هم اندیشی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با دهیاران روستاهای جزیره قشم با حضور حجت الاسلام حاجبی، امام جمعه شهرستان قشم و شیخ خطیبی، امام جمعه اهل سنت شهر قشم و جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در مرکز بین المللی رشد برگزار شد.

اقتصاد۲۴- علی درویش پور در این نشست پیرامون فراخوان ثبت نام طرح مسکن جوانان در قشم، اظهار کرد: یکی از مباحث جدی و چالشی در سبد خانوار، مربوط به بخش مسکن است که سهم قابل توجهی از هزینه‌ها به آن تعلق دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: از سال‌ها پیش نیز یکی از مطالباتی که به درستی در قشم وجود دارد، مطالبه مسکن جوانان است که خوشبختانه برای آن برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: با وجود واگذاری‌هایی که در جزیره شده هنوز بسیاری مشکل مسکن دارند و با آسیب شناسی و بررسی‌هایی که صورت گرفته امیدوار هستیم که یک کار موفق در این زمینه اجرایی شود.


بیشتر بخوانید: پویش‌های خدماتی چهره قشم را دگرگون کرد


درویش‌پور هدف از اجرای این طرح را توسعه متوازن و عدالت محور در قشم عنوان کرد و گفت: در اجرای این طرح چند هدف دنبال می‌شود که از جمله آن می‌توان به پایین‌تر بودن قیمت تمام شده، حذف بورس خرید و فروش زمین، رعایت اصول استحکام و کیفیت بنا و تبدیل شدن طرح به الگویی موفق برای بازسازی روستا اشاره کرد.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم این طرح سرآغازی برای تغییر جدی در جامعه است و با اجرای آن می‌توانیم در طولانی مدت شاهد تغییر و تحولی بزرگ در حوزه شهرسازی و روستا در جزیره قشم باشیم.
وی ادامه داد: این طرح برای تامین مسکن جوانان شهری و روستایی در جزیره قشم در هفت مرحله فراخوان، ثبت‌نام، بررسی مدارک، جانمایی طرح، تعیین مجری و ساخت مسکن طراحی شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: فراخوان ثبت نام و اطلاع رسانی این طرح از امروز تا دوم آبان ماه انجام می‌شود و لازم است دهیاران و اعضای شورای شهر و روستا، رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و شبکه‌های مجازی این خبر را بین مردم و متقاضیان منتشر کنند.
درویش پور اظهار کرد: از دهم تا پانزدهم آبان ماه مدارک افراد ثبت‌نام شده بررسی و پالایش شده و فهرست واجدان شرایط در هر روستا مشخص می‌شود و از پانزدهم تا ۳۰ آبان ماه و در مرحله سوم این طرح در معاونت زیربنایی و معاونت شهرسازی سازمان منطقه آزاد قشم، نقاط قابل توسعه در هر روستا جانمایی می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در مرحله چهارم، مطالعات و تهیه نقشه برای هر روستا تا ۲۵ آذرماه پایان می‌یابد و همزمان صدور جواز نیز انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در هر روستا یک مجری برای ساخت واحد‌های مسکن جوانان شناسایی و معرفی می‌شود، تصریح کرد: این مرحله نیز تا ۲۰ دی‌ماه به طول می‌انجامد.
درویش پور زمان آغاز ساخت واحد‌های مسکونی را دهه مبارک فجر اعلام و تاکید کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز همه واحد‌ها به متقاضیان واجد شرایط تحویل می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین درباره طرح روستای پاک گفت: اجرای طرح روستای پاک موجب توانمندسازی دهیاران و روستا‌های جزیره در حوزه‌های مختلف اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و... با جلب مشارکت عمومی و همراهی مردم شده است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مشارکت مردمی در اجرای طرح‌های مختلف، افزود: جذب مشارکت‌های مردمی و حضور فعال جوامع محلی می‌تواند عامل اصلی ایجاد اقتدار برای کشورهاست.
درویش پور خاطرنشان کرد: دو حوزه معاونت فنی و امور زیربنایی و معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان طرح این طرح با مستندات در اختیار هیات داوران قرار داده می‌شود و پس از ارزیابی، روستا‌های برتر و موفق معرفی می‌شوند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان گفت: با اجرای طرح روستای پاک و با مشارکت خوب دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی، امروز بسیاری از روستا‌های جزیره آماده پذیرش گردشگر شده اند.

منبع: منطقه آزاد قشم
ارسال نظر