تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

فضای ابهام آلود دولت سیزدهم در حوزه خودرو قیمت‌ها را افزایش داده/ فعالیت شرکت‌های خودرویی چینی در چند ماه اخیر افزایش پیدا کرده

بازار خودرو در دو هفته اخیر با شتاب بیشتری به سمت افزایش قیمت در حرکت است. دولت سیزدهم گرچه مدعی سامان دادن به بازار خودرو است، اما به گفته یک کارشناس خودرو، نتیجه سیاست چند ماه ابتدایی این دولت و گرایش آن به کشور‌های شرق آسیا، کار و کاسبی مونتاژکاران خودرو‌های چینی را حسابی داغ کرده است.

اقتصاد ۲۴- وزیر صنعت، معدن و تجارت به محض روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، سامان دادن به بازار خودرو را جزو اولین محور‌های برنامه کاری خود معرفی کرد و طی این مدت بار‌ها وعده کاهش قیمت خودرو را مطرح کرد. سید رضا فاطمی امین پس از کسب رای اعتماد مجلس و نشستن بر صندلی وزارت، وعده‌های زیادی مبنی بر رشد تولید و کیفیت خودرو را به صف کرد و حتی از برنامه‌های راهبردی برای تحقق این وعده‌ها خبر داده است.

گرانی قیمت خودرو در میان رکود بازار.

اما بازار خودرو بی اعتنا به وعده‌های وزیر صمت همچنان بر پاشنه گرانی و رکود می‌چرخد. در دو هفته اخیر موج گرانی خودرو با سرعت بیشتری پیش رفته و در حالی که بازار خودرو خریداری ندارد و در رکود است، قیمت‌ها همچنان صعودی است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در هر دو مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشت. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۹۹ به ۲۳۷ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۰ به ۲۴۸ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما ۱۴۰۰ به ۳۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت داد. پژو پارس ساده در دو مدل ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ افزایش قیمت داشت و به ترتیب به قیمت‌های ۲۹۰ و ۲۶۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشت.


بیشتر بخوانید: قول وزیر صمت برای سامان‌دهی بازار خودروی داخلی


بیشترین افزایش قیمت در پژو ۲۰۷ اتوماتیک ایران‌خودرو ایجاد شده که با افزایش ۱۲ میلیون تومانی به ۴۳۷ میلیون تومان رسیده است. در سایر خودرو‌های پرتیراژ و پرتقاضای بازار، محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو افزایش یک تا پنج میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند و در محصولات گروه سایپا نیز افزایش یک میلیون تومانی قیمت دیده می‌شود.

افزایش قیمت خودرو و دلایل آن

اینکه چه اتفاقی افتاد که بازار خودرو آبان ماه را با افزایش قیمت آغاز کرده و این روند ادامه دارد، به چند عامل باز می‌گردد که البته اتفاقات جدیدی نیستند.

سپهر زنگنه کارشناس خودرو در گفتگو با رویداد‌۲۴ در این باره توضیح می‌دهد: مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو در شرایط فعلی مذاکرات برجام و به تبع آن قیمت دلار است. یعنی هر زمانی که اخبار مثبت مربوط به مذاکرات برجام قوت می‌گیرد، قیمت‌ها در بازار خودرو اندکی ثابت می‌شود و هر زمانی که اخبار منفی در این باره درج می‌شود، نرخ ارز بالا می‌رود و به دنبال آن نرخ خودرو هم رو به فزونی می‌گذارد؛ بنابراین وقتی نرخ ارز ثابت می‌شود قیمت خودرو ثابت می‌شود. اما در هفته‌های اخیر با نوسان‌ها در بازار ارز نرخ قیمت خودرو هم دچار نوسان شده و قیمت‌ها بالا رفت.

او اضافه می‌کند: ضمن اینکه در کل شرایطی در حال حاضر بر بازار خودرو حاکم است که براساس جو و شایعه می‌چرخد. به محض اینکه صحبت از برداشتن ممنوعیت واردات می‌شود، بازار خودرو به رکود می‌رود، در حالی که واقعا هیچ اتفاقی نیفتاده و طبق گفته خود مسئولان قرار است از ۱۴۰۱ ممنوعیت واردات برداشته شود. اما اینکه چرا شایعات این قدر قدرت مانور قیمتی در بازار دارند، دلیل آن به ابهام آلود بودن سیاست دولت در حوزه خودرو برمی گردد.

زنگنه با اشاره به سیاست دولت در حوزه خودرو می‌گوید: وزیر صمت گفته ما برنامه راهبردی در حوزه خودرو داریم، اما این برنامه را فعلا اعلام نمی‌کنیم. یعنی دولت سیاست خود در حوزه خودرو را شفاف نکرده و همین فضای ابهام آلود ایجاد کرده است.

طبق آنچه تاکنون از سوی دولت ابراهیم رئیسی درباره حوزه خودرو مطرح شده این است که راهکار دولت برای کاهش قیمت خودرو افزایش تیراژ عرضه خودرو است.

زنگنه، کارشناس خودرو می‌گوید: با توجه به شرایط کلی و گرایش اقتصادی دولت به شرق ما طی همین چند ماهه شاهد هستیم که شرکت‌هایی مانند کیهان موتور که خودرو چینی مونتاژ می‌کنند به سرعت دارند محصولات جدید می‌آوردند و برنامه سود چند برابری در این دولت دارند. همچنین ۱۵۰ هزار خودرو با ساخت ناتمام در انبار‌ها موجود است که پیش بینی می‌شود وارد بازار شوند.


بیشتر بخوانید: فعالیت شرکت‌های خودرویی چینی در چند ماه اخیر افزایش پیدا کرده


زنگنه درباره چشم انداز بازار خودرو و سیاست‌های دولت در این بازار می‌گوید: از آنجا که تاکنون اقدام بنیادی در این حوزه انجام نشده یا حداقل خبری از آن نیست، چشم انداز مثبتی هم دیده نمی‌شود. به عنوان مثال چند وقتی است مجلس و دولت صحبت از عرضه خودرو در بورس می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد این ایده خوبی باشد چراکه هیچ کجای دنیا ما نمونه آن را تجربه نکردیم و نمونه مشابه‌ای در هیچ کجای دنیا نمی‌توان دید. آن هم وقتی که تجربه کشور‌های دیگر در بورس بسیار موفق‌تر از کشور ما بوده است. در بورس کالای ایران کالای خام عرضه می‌شود، حالا اگر خودرو نهایی را در بورس عرضه کنیم فارغ از اینکه ممکن است حتی صف متقاضی آن موجب گرانی آن خودرو شود، در نهایت فقط این طرح کمی برای خودروسازان است که حاشیه سود دلالان را صفر کند و در واقع چنین طرح‌هایی هیچ دردی از مصرف کننده دوا نخواهد کرد.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
هفت
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
خدا لعنت کند دلالان را
ارسال نظر