تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰
دومین نشست کمیته سیاست‌گذاری تولید مواد اولیه و واسط‌های دارویی برگزار شد

تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد توسعه بازار بر اساس توانمندی‌های فعلی

دومین نشست بررسی راهکار‌های مالی و اجرایی پروژه‌های کلان ملی تولید حدواسط‌ها مواد اولیه دارویی و کیت‌های تشخیصی در کمیته ملی مشترک میان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار شد.

اقتصاد ۲۴- در این نشست دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، دکتر محمدرضا منظم رئیس مرکز توسعه فناوری سلامت، دکتر خرم خورشید و دکتر علی علیزاده مشاوران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، علی شریف اعلم رئیس اداره مواد اولیه سازمان غذا و دارو، سعید سمنانیان مشاور دبیر شورای عالی عتف حضور داشتند.

در ابتدای نشست دکتر قانعی به ارائه گزارشی جهت پروژه‌های کلان تولید مواد اولیه موثره دارویی و کیت‌های تشخیصی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن‌ها پرداخت و گفت: باید ظرفیت‌های معطل مانده صنعت را شناسایی کنیم و در جهت رفع نیاز‌های جامعه به کار بگیریم. باید هدف را تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد توسعه بازار توانمندی‌های فعلی قرار دهیم.

او افزود: طبق مطالعات انجام شده مواد موثره، مواد جانبی، حلال‌ها، مواد بسته‌بندی، تجهیزات مصرفی خاص از جمله موارد شناسایی شده‌ای هستند که ارزبری دارند و باید روی آن‌ها به صورت ویژه کار کنیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه در ابتدا باید از ظرفیت‌های موجود در کشور بهره‌برداری کنیم، گفت: ضمن نگاه به کل زنجیره ارزش باید پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود را در اولویت قرار بدهیم و سرمایه و منابع کشور در جهت مزیت رقابتی و نیاز کشور استفاده شود و سرمایه‌گذاری‌هایی با بازده بالاتر را در برنامه کاری قرار دهیم.

او افزود: در مباحث مالی منابع حمایتی وجود دارد که شامل، اعتباراتی است که در دبیرخانه شورای عالی عتف، معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، موسسه نیماد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و در نهایت شرکت تولیدکننده موجود است.

رحیمی اذعان داشت: باید بخشی از تحقیقات کشور را در عرصه‌های مختلف به مسئله رفع نیاز‌های جامعه معطوف کنیم با این رویکرد که الزاما همه حمایت‌ها به محصول منجر نخواهد شد ارزش افزوده این است که از ۱۰۰ اختراع تنها یکی به محصول نهایی برسد. قدم دیگر این است که ظرفیت‌های موجود در عرصه زنجیره تامین را شناسایی کنیم و وارد عمل شویم و در نهایت در هر بخشی توانایی و پتانسیل تجاری‌سازی وجودداشت به نهاد‌های تولیدی معرفی کنیم.

دکتر منظم نیز با تاکید بر شفاف سازی مدل حمایتی گفت: اگر شفافیت کافی وجود نداشته باشد دو دغدغه باقی می‌ماند یکی اینکه اساتید فرصت ایجاد شده را جدی نگیرند و یا اینکه در فرآیند‌های غیرشفاف سردرگم شوند.

در انتها مقرر شد ضمن اعلام فراخوان؛ تا پایان آبان ماه سال جاری سه طرح در سه سطح مختلف جهت بررسی و حمایت به کمیته معرفی شود.

منبع: روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

ارسال نظر