تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۴ آبان ۱۴۰۰

درخواست مجلس برای محاکمه یقه سفید‌های بورس

یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با اهمیت تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: وضعیت فعلی بورس در کشور بسیار اسفبار است.

اقتصاد۲۴ - سید ناصر موسوی لارگانی به نمایندگی از پیشنهاد دهندگان تحقیق و تفحص از بورس در رابطه با اهمیت تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: وضعیت فعلی بورس در کشور بسیار اسفبار است و میلیون‌ها نفر سهامدار اصلی و خانواده‌های آن‌ها امروز منتظر تصمیم نمایندگان مجلس هستند تا آن‌هایی که برای جیب خود سرمایه مادی مردم و از آن مهمتر اعتمادشان به دولت را سلب کرده‌اند، مجازات شوند.

وی افزود: در خصوص افزایش شاخص و افت تاریخی آنکه موجب شد ۹۰ درصد سرمایه ملت در حدود هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان ذوب شود، دو شائبه وجود دارد؛ ابتدا اینکه تأمین کسری بودجه دولت از طریق دست انداختن در سرمایه مردم در بورس و دوم اینکه اشخاص دانه درشت سیاسی، حقوقی‌ها، شرکت‌های کاغذی و کارگزاران در یک سال چه میزان از سرمایه ملت را به جیب زدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بررسی تحولات رخ داده در سازمان بورس و اوراق بهادار و چگونگی و علت واقعی تشویق میلیونی مردم به حضور در بورس بدون دادن آموزش لازم به ملت و بررسی اینکه آیا در این فرآیند دولت دنبال کسری بودجه بوده یا خیر، سوال اصلی متقاضیان تحقیق و تفحص است.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بورس شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰


موسوی لارگانی گفت: این طرح در شهریور ماه به امضای ۱۴۰ نفر از نمایندگان رسید تا با اولویت بررسی شود، زیرا مردم در هر جایی از نمایندگان خود نسبت به سرمایه از دست رفته‌شان سوال می‌کنند؛ مردم می‌گویند ما به رئیس دولت اعتماد کردیم و سرمایه خود را در بورس ارائه کردیم.

وی با اشاره به یقه سفید‌هایی که طی یک سال گذشته ده‌ها میلیارد تومان از بورس به جیب زده‌اند باید به سزای عمل خود برسند، خاطر نشان کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی و فروش اوراق توسط دولت، فروش سهام توسط دولت به منظور جبران کسری بودجه و شایعه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد، تأیید‌ها و تکذیب‌های پی در پی برای عرضه صندوق‌های ATF دولتی، فروش‌های هیجانی حقوقی‌های بازار در نماد‌های مختلف و … از جمله مسائلی است که موجب شد سقوط شاخص بورس رخ دهد. رشد حبابی شاخص، علت تشویق روحانی به حضور مردم در بورس بدون هیچ‌گونه آموزش، گرانفروشی سهام، فروش سهام کاغذی از دیگر مسائل مرتبط با موضوع مذکور است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر