تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰

وعده جدید مدیران شهری تهران برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید؛ تا پایان سال ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و ۷ هزار تاکسی نوسازی می‌شوند.

به گزارش جامعه ۲۴ ، چند روز پیش شورای ششمی‌ها اعلام کردند که قرار است در قالب طرحی که به تصویب رسید به زودی به ناوگان تهران، اتوبوس‌های جدید اضافه شود، وعده‌ای که بار‌ها از سوی مدیران شهری داده شده، اما هر بار یا عملیاتی نشد و یا با وعده اولیه فاصله زیادی داشت.

نبود منابع برای خرید اتوبوس در کنار مشکل تامین قطعه از سوی اتوبوس‌سازان به دلیل تحریم‌های شدید، از جمله دلایلی است که مدیران طی چند سال آخر در توجیه کمبود ناوگان و یا نوسازی نکردن ۹ هزار اتوبوس فرسوده تهران به افکار عمومی اعلام می‌کنند.

اما اینکه وعده مدیریت شهری جدید عملیاتی می‌شود یا خیر، پرسشی است که از جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای شهر تهران پرسیده شد.

او می‌گوید: بر اساس طرحی که تصویب کردیم قرار است ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تا قبل از پایان سال به ناوگان تهران اضافه شود و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شود که شامل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس‌های متعلق به شهرداری تهران و ۳۰۰ دستگاه متعلق به بخش خصوصی است که با این اوصاف ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان موجود اضافه خواهد شد و حدود ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس در حال کار کردن داریم که روی هم رفته به سه هزار دستگاه اتوبوس خواهیم رسید.

تشکری با بیان اینکه خرید ۱۲۰ دستگاه اتوبوس با پرداخت بخشی از پول قطعی شده است، تاکید می‌کند: مابقی ۲۰۰ دستگاه نیز تا پایان سال از سازنده‌های داخلی تحویل خواهند گرفت. منابع خرید آن‌ها موجود است، پس شدنی است.

این عضو شورا اضافه می‌کند: بازسازی هم خیلی دور از ذهن نیست و حتما به یک ناوگان سه هزار دستگاهی در ماه‌های آینده خواهیم رسید؛ اما این تعداد به حد کفایت نیست و اگر این سه هزار دستگاه را فعال کنیم تازه به حد نیاز اضطراری رسیدیم و هنوز تا نیاز واقعی راه زیادی داریم.

هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شود؟

پیروز حناچی، شهردار سابق تهران وعده داده بود که هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شود، وعده‌ای که به دلیل مشکلات مالی و نقد نشدن پول اوراق مشارکت سال ۹۸ و ۹۹ به سرانجام نرسید. علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران، اما دوباره وعده هر ماه یک افتتاح را مطرح کرد، وعده‌ای که معاون حمل و نقلش می‌گوید؛ عملیاتی است، اما تشکری هاشمی آن را تا پایان سال اجرایی نمی‌داند.


بیشتر بخوانید: دو قرارداد تامین واگن متروی تهران گرفتار مشکلات مالی


او می‌گوید: حرف آقای شفیعی می‌تواند درست باشد در صورتی که منابع برسد، پیمانکاران شارژ شوند و بتوانیم با سرعت ساخت و ساز و کار عمرانی‌مان را انجام داده و تجهیزات را برسانیم. در حال حاضر ۵۲ درصد تحقق بودجه داشتیم و تا پایان سال هم ممکن است شرایط کمی بهتر شود، اما تحول ناگهانی که بگوییم پول به صورت نامحدود در اختیار مترو قرار می‌گیرد تا مطالبات پیمانکاران را بدهد و اقدام به ساخت کنیم، بعید به نظر می‌رسد. با این اوصاف، حداکثر به چهار ایستگاه دیگر تا پایان سال خواهیم رسید.

مدیریت شهری برای تامین منابع مورد نیاز جهت ساخت مترو طی سال‌های گذشته اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است، اوراق مشارکتی که به دلیل بد حسابی شهرداری طی ادوار گذشته، به راحتی و با هر وثیقه‌ای نقد نمی‌شود. بخشی از اوراق مشارکت ۹۸ نقد نشده و خبری از اوراق ۹۹ هم نیست.

تشکری می‌گوید: تا جایی که می‌دانم هنوز با بانک درگیرند و در بحث وثایق به نتیجه نرسیدند، اما به نظرم کار خیلی پیچیده‌ای نیست که شهرداری بخواهد سند ملکی در اختیار بانک بگذارد و یا درصدی نقد بخواهد حساب را شارژ کند. عقلایی هم همین است که مثلا ۱۵ میلیارد تومان به حساب یک بانک بریزید و ۱۵۰ میلیون اوراق را آزاد کنند. دوستان حمل و نقل پیگیر موضوع از طریق معاونت مالی و اقتصاد شهری هستند، اما تا این لحظه خبری از آزاد شدن آن‌ها نشنیدم.

۵۰ درصد تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیده‌اند

تهران ۸۰ هزار تاکسی دارد که به گفته تشکری هاشمی، ۵۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند. تسهیلات بانکی و رایزنی با خودروسازان در سایه گران شدن روز به روز خودرو سبب شده به نتیجه‌ای که باید نرسیده و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز به سد بزرگی برخورد کرده است.

این عضو شورا می‌گوید: ۵۰ درصد تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیده‌اند و حتما باید جایگزین کنیم. با مذاکراتی که معاونت حمل و نقل داشته و پیگیری‌هایی که خودمان انجام دادیم پیش‌بینی‌مان این است که تا پایان سال هفت هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کرده و تعدادی تاکسی جدید جایگزین شود.

او اضافه می‌کند: البته اگر قیمت خودرو بدتر از این نشود. امکان‌پذیر نیست که هر چقدر قیمت خودرو بالا رفت کرایه هم به همان نسبت بالا برود. پیش‌فرض ما این است که اگر قیمت‌ها ثابت بماند و تسهیلات بانکی که هماهنگ شده به نتیجه برسد حداقل تا پایان سال بتوانیم هفت هزار تاکسی را نوسازی کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید: همچنین پیش‌بینی‌مان این است که با اعطای تسهیلات به راننده‌هایی که تاکسی هایشان دچار نقص است بتوانیم سه هزار دستگاه را بهسازی کنیم، زیرا بودجه آن در شهرداری موجود است. در مصوبه شورا بندی آوردیم که این‌ها باید تخصیص یافته تلقی شود؛ به این معنی که اولین پولی که می‌رسد باید صرف این موارد شود.

ارسال نظر