تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد؛

تنوع نام‌های جزیره قشم ناشی از وقوع رویداد‌های تاریخی پی در پی در این جزیره است

رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم طی سخنانی در موزه ژئوپارک جهانی قشم، فلسفه و مبانی نام‌های جزیره قشم و دلایل نامگذاری آن‌ها را در سفرنامه‌های تاریخی مورد بحث و بررسی قرار داد و با اشاره به تنوع این نام ها، نتیجه گیری کرد که این تنوع، ناشی از وقوع رویداد‌های تاریخی پی در پی در این نقطه از خلیج فارس بوده است.

اقتصاد۲۴- عبدالرضا دشتی زاده در این سخنرانی که با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به مباحث تاریخی و فرهنگی انجام شد، یکی از ویژگی‌های تاریخی جزیره قشم را تنوع نام‌های آن عنوان کرد و گفت: به دلیل گستردگی جغرافیایی جزیره قشم در هر دوره‌ای یک روستا به عنوان مرکز سیاسی این جزیره در نظر گرفته شده و نام آن روستا مثل لافت به کل جزیره اطلاق می‌شد.
این پژوهشگر فرهنگ بومی با تشریح این ویژگی‌های جزیره قشم، تعداد نام‌های اشاره شده این جزیره را در اسناد تاریخی و سفرنامه‌ها افزون بر ۳۰ مورد اعلام کرد و افزود: کهن‌ترین متنی که در آن به جزیره قشم اشاره شده مربوط به سفرنامه «نِئارخوس» فرمانده و دریاسالار اسکندر مقدونی است.


بیشتر بخوانید: استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم در پیشبرد اهداف دینی و فرهنگی


دشتی زاده در ادامه سخنان خود که با استقبال حاضران در جلسه مواجه شد از اَبَرکاوان، بُرخت، کِشم، لافت، باسعیدو، جزیره الطویله یا جزیره دراز و قشم به عنوان مهم‌ترین نام‌های جزیره قشم مندرج در اسناد تاریخی و سفرنامه‌ها نام برد و درباره هریک از این نام‌ها توضیحات مفصلی را ارائه کرد.
گفتنی است این سخنرانی تحت عنوان «نام‌های جزیره قشم درسفرنامه‌های تاریخی» اولین نشست از سلسله نشست‌های مربوط به مباحث قشم شناسی است که در موزه ژئوپارک جهانی قشم برگزار شد.

منبع: منطقه آزاد قشم
ارسال نظر