تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
در گفت‌گوی اقتصاد۲۴ با نماینده تبریز بررسی شد؛

چرا اقتصاد و اشتغال به معنای واقعی در ایران پا نمی‌گیرد؟

احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حضور پرقدرت دولت در اقتصاد کلان کشور یعنی ناامنی، بی‌اعتمادی و در نهایت عدم‌پیشرفت اقتصادی. مردم نباید حس کنند که دولت می‌خواهد نانی که قرار است آن‌ها به دست خانواده برسانند، تصاحب کند.

اقتصاد۲۴، محمد آیتی: افزایش بی‌رویه نرخ ارز که در چند سال اخیر در کشورمان رقم خورده و همچنان هم در حال بالا رفتن است موجب شده تا هم تولید و کسب و کار‌ها آسیب ببینند و هم دولت‌ها نتواند شعار اشتغال‌زایی را به معنای واقعی به مرحله اجرا برساند.

اینکه آیا با آشفتگی اقتصادی و تحریم‌هایی که در بالاترین سطح بر کشور تحمیل شده می‌توان روند را به نفع اقتصاد ایران تغییر داد، سوالی است که از احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس یازدهم پرسیدیم.

او به اقتصاد۲۴ گفت: متاسفانه دولت گذشته براساس تبصره ۱۸، کارکردی خاص و قابل ذکر برای اشتغال نداشته است. واریزی یارانه‌ها که نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان بود، به درستی سازماندهی و خرج نشد و از قرار معلوم این مبلغ قابل توجه در جا‌های دیگر هزینه شد که البته این موضوع سر جای خودش قابل پیگیری است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور افزود: با این اوصاف، نجات اقتصاد کشور و مخصوصاً اشتغال‌زایی با این رویکردها، امکان‌پذیر نیست. مگر می‌شود منابعی را در یک چاه ویل بریزیم و بعد انتظار داشته باشیم اشتغال‌زایی به وجود بیاید؟ از طرفی، این چاه ویل به صورت طبیعی به حیات خلوت دولت‌ها هم می‌تواند تبدیل شود.

علیرضابیگی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم اشتغال‌زایی باید رخ دهد، یعنی باید رونق تولید به وقوع بپیوندد و این موضوع در گرو واقعی شدن اقتصاد است. وقتی اقتصاد واقعی نیست و اساساً رقابت نه در داخل و نه در عرصه بین‌المللی وجود ندارد و مردم نگاهشان به دولت به عنوان رقیب است، حتماً شرایط اقتصادی به نفع مردم تغییر پیدا نخواهد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید دست از تصدی‌گری بردارد و دنبال کوچک شدن خود و واگذاری اقتصادی به مردم باشد، گفت: تحریم بر اقتصاد تاثیر گذاشته است، اما در حد ۳۰ درصد. ۷۰ درصد مشکلات، تصمیمات خودمان است که اگر اصلاح ساختار اقتصادی داشته باشیم تا حد قابل ملاحظه‌ای اوضاع بهبود پیدا می‌کند. به طور مثال چرا باید دولت خودرو تولید کند و مردم محکوم به خرید آن باشند؟ این اقتصاد سالم و رقابتی است؟ کاش دولت یک بار برای همیشه مسیر خود را عوض کند و اجازه تنفس به مردم و بخش خصوص در عرصه اقتصاد را بدهد.


بیشتر بخوانید: ۱۴ میلیون ایرانی؛ فاقد شغل شایسته


نماینده تبریز اظهار داشت: حضور پرقدرت دولت در اقتصاد کلان کشور یعنی ناامنی، بی‌اعتمادی و در نهایت عدم‌پیشرفت اقتصادی. مردم نباید حس کنند که دولت می‌خواهد نانی که قرار است آن‌ها به دست خانواده برسانند، تصاحب کند. ثروت کشور باید و حتماً به خود مردم برگردانده شود و تا زمانی که فقط حرفش باشد، در بر همین پاشنه می‌چرخد.

علیرضابیگی در ادامه عنوان کرد: دولت آقای رئیسی تاکنون درگیر مسائل روزمره و مخصوصاً مهار ویروس کرونا بوده است و حال ما منتظر ارائه مشی اقتصادی دولت هستیم.

وی گفت: وقتی می‌توانیم در دریای کارائیل بنزین بفروشیم و جای آن طلا بگیریم، پس می‌شود اقتصاد را تکان داد. اگر پول‌هایی که از مردم در بورس به یغما رفت در توسعه و گسترش صنعت نفت هزینه می‌شد، اکنون وضع این نبود.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی وضع شده که مردم از ترس از دست ندادن دارایی‌شان مرتب تغییر مسیر می‌دهند. یک روز مسکن می‌خرند که پولشان بی‌ارزش نشود و روز دیگر به خاطر اینکه مالیات به آن‌ها تعلق نگیرد، خرید مسکن در ترکیه را در پیش می‌گیرند. به جای اینکه شلاق اوضاع بد اقتصادی به تن دولت بخورد، به تن مردم خورده است. منتظریم که دولت آقای رئیسی پس از چند ماه خط و خطوط اقتصادی خود را روشن کند تا ببینیم می‌توانیم به اقتصاد بهتر و اشتغال‌زایی مخصوصاً جوانان امیدوار باشیم یا نه؟

ارسال نظر