تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰
پیام کبیری در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی:

دسترسی به منابع اطلاعاتی در چرخه پژوهش از الزامات تحقیق است

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به ارائه گزارشی در خصوص جایگاه دسترسی به منابع اطلاعاتی در چرخه پژوهش کشور پرداخت.

اقتصاد ۲۴ - دکتر کبیری به کمبود منابع برای خرید کتاب برای کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در گذشته بیمارستان‌ها از درآمد‌های اختصاصی خود برای تامین کتاب‌های کتابخانه‌های بیمارستانی استفاده میکردند که به دلیل کووید این منابع تحت شعاع قرار گرفت و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب هم عامل بازدارنده دیگری بود.

او افزود: در سال گذشته بودجه‌ای معادل دو میلیارد تومان از طرف معاونت تحقیقات و فناوری اختصاص یافت و انتظار می‌رود بودجه دیگری حداقل معادل سال گذشته برای خرید کتاب جهت کتابخانه‌های بیمارستان‌های آموزشی در نظر گرفته شود.

دکتر کبیری با اشاره به سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور جهت مدیریت و ساماندهی تحقیقات در کشور، افزود: در این سامانه امکان یافتن عناوین تحقیقاتی تکراری میسر شده است. توصیه می‌شود همکاران پیش از تصویب پایان نامه یا طرح تحقیقاتی عنوان را در سامانه طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور جستجو کنند در آینده در این سامانه امکان مشابهت یابی پروپوزال هم فراهم میشود. به این وسیله را مدیریت و ساماندهی کنیم.

به گفته وی سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور در برگیرنده بیش از ۲۵۰ هزار طرح تحقیقاتی و پروپوزال است.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، سپس به معرفی سامانه نوپا و کارکرد آن پرداخت و در ادامه به سامانه خبره یاب پژوهش اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعاتی مقالات با عنوان خبره یاب پژوهش داریم که این امکان را فراهم میکند تا افراد خبره که در حوزه تحقیقاتی خاص فعال هستند قابل شناسایی باشند.

او افزود: اخیرا مدیریت کتابخانه‌ها هم به سامانه ارزشیابی راه اندازی شده است که در سال اول قرار نیست ارزشیابی انجام شود و فقط به عنوان یک بانک اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگیرد.

دکتر کبیری گفت: خوشبختانه روند انتشار مقالات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در طی زمان رو به رشد است. ضمن اینکه در عرصه پژوهش هر اقدامی انجام شود سال‌های آینده نمود پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، در حوزه شاخص‌های عملکرد پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تعداد مقالات انتشار یافته هر دانشگاه در میان مقالات پراستناد یکی از شاخص هاست که عدد ۱۱.۱ درصد را نشان میدهد.

او در خصوص شاخص‌های عملکرد پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به مقالاتی که با همکاری میان دانشگاه و صنعت نگارش شده است اشاره کرد و گفت: خوشبختانه جایگاه ما ۱.۲ درصد است که نسبت به متوسط کشوری که ۰.۷ درصد است عدد بزرگتریی را نشان میدهد.

او افزود: تعداد زیادی مقاله و پایان نامه داریم که یک فردی باید باشد که جایگاه استفاده و بهره برداری از این مقالات را دریابد و آن را به ذینفع اصلی متصل کند. سامانه ترجمان دانش راه اندازی شده، ولی باید به دنبال اتصال فعالانه این مقالات به ذینفعان باشیم. در حال حاضر بیش از ۲۹ هزار مقاله در این سامانه بارگزاری شده است.

دکتر کبیری با اشاره به سامانه علم سنجی گفت: این سامانه در اکثر دانشگاه‌ها جایگاه خود را پیدا کرده است. در سال گذشته یک کارنامه پژوهشی هر فرد را تهیه کردیم امسال هم در تلاش هستیم تا کارکرد پژوهشی هر محقق تا ۲۰۲۰ را هم در دسترس قرار دهیم.

او افزود: در سال جاری به سامانه علم سنجی تعداد طرح‌های تحقیقاتی هم به این کارنامه پژوهشی اضافه شده است.

به گفته وی، تهیه خبر از پژوهش‌ها یکی از الزاماتی است که باید به صورت جدی روی آن کار شود.

او با اشاره به اینکه ۴۶۲ عنوان مجله در وزارت بهداشت وجود دارد که در سال‌های اخیر روی کیفیت آن‌ها کار شده است. افزود: ۱۶۸ عنوان مجله در اسکوپوس هم نمایه شده است که در این میان حتی مجلاتی به زبان فارسی هم وجود دارد. طی هر ماه سه مجله ما در اسکوپوس نمایه شده است.

دکتر کبیری در پایان توصیه کرد: در حال حاضر بهتر است روی کیفیت ۴۶۲ عنوان مجله موجود کار کنیم تا ارزش افزوده بیشتری را جذب کنیم مگر اینکه در حوزه‌های جدیدی که مجله‌ای در آن وجود نداشته باشد.

منبع: روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

ارسال نظر