تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰

تکلیف بورس در این هفته تعیین می‌شود؟

بخش زیادی از ابهامات بازار سرمایه این هفته روشن می‌شود. فعالان بازار سهام امیدوارند رفع این ابهامات به سود بورس باشد و به رشد بینجامد.

اقتصاد ۲۴- امروز بازار سهام کار خود را افت شروع کرد. شاخص کل در میانه بازار با حدود ۲۰۰۰ واحد ریزش در کانال یک میلیون و ۳۴۷ هزار واحد قرار گرفته است. شفن، فولاد، شبندر و خساپا بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

در حالی خساپا با تاثیر ۱۷۰ واحدی در ریزش شاخص جزو نماد‌های منفی بازار سهام امروز است که چهارشنبه بعد از حدود یک ماه و با ۴ درصد مثبت بازگشایی شده بود. برخی از کارشناسان پس از افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی ایران‌خودرو و سایپا به بهبود وضعیت نماد این دو شرکت در بورس امیدوار بودند، اما برخی نیز این میزان را برای ایجاد حرکت در این دو نماد کافی نمی‌دانستند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در این رابطه گفت: بازار سهام در حال حاضر سه ابهام مهم دارد. لایحه بودجه و مذاکرات در این هفته تعیین تکلیف می‌شوند و چنانچه نتیجه آن‌ها بهتر از انتظار بازار باشد رشد خواهیم داشت. در غیر این صورت شاهد ریزش‌های بیشتری خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:حراج گامی به سمت کشف قیمت منصفانه در عرضه اولیه


وی ادامه داد: علاوه بر این نشست فدرال‌رزرو آخر این هفته به منظور تعیین نرخ بهره برگزار خواهد شد. احتمال کاهش سیاست‌های انبساطی و افزایش نرخ بهره در بازار جهانی وجود دارد. این موضوع نیز بازار سهام ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دلار بورس را نجات می‌دهد؟

این کارشناس در ادامه به جریان پولی ضعیت در بورس اشاره و عنوان کرد: در معاملات خرد هر هفته شاهد کاهش هستیم. بعضا این عدد حتی به ۳۰۰۰ میلیارد تومان نیز نمی‌رسد. روند موجود در بازار فرسایشی و رکودی است و تا رفع ابهامات موجود وضعیت همین خواهد بود.

نصیرزاده در خصوص تاثیر افزایش قیمت خودرو بر بورس، گفت: افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی خودرو نمی‌تواند ضرر تولید خودروسازن را جبران کند. برای ایجاد حرکت در نماد‌های خودرویی به افزایش قیمت حداقل ۳۰ درصدی نیاز است.

این کارشناس همچنین در خصوص احتمال تاثیر دلار بر بورس گفت: این تاثیر منوط به رفع ابهامات است. باید دید دولت در لایحه بودجه چه تصمیماتی برای بورس گرفته و همچنین نتیجه مذاکرات چه می‌شود.

ارسال نظر