تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰
رئیس انجمن فناوران زنجیره بلوک در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

اعلام وضعیت اضطراری در صنعت استخراج رمزارز/ مهاجرت ماینرهای ایرانی به آمریکا، کانادا، روسیه و قزاقستان سرعت گرفت

وزارت صمت در حالی فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارز را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد که امید علوی، رئیس هیات مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک گفت تعطیلی زنجیره وار ۸ ماهه مراکز قانونی استخراج رمزارز به معنای نابودی این صنعت در ایران است.

اقتصاد ۲۴ - میناسادات حسینی: زمانی که ۵۰ مرکز استخراج رمزارز برای اخذ مجوز استخراج به وزارت صمت مراجعه می‌کردند، تصور نمی‌کردند که به جای ۱۲ ماه سال، مجبور باشند ۴ ماه فعالیت کنند و ۸ ماه خاموش شوند که اگر چنین امری را پیش بینی می‌کردند همچون صنعتگران تازه کار، فعالیت زیرزمینی را بر قانونی کار کردن اولویت می‌دادند.

مهر تایید بر نابودی صنعت استخراج رمزارز

در دو روز گذشته نامه معاون طرح و برنامه وزارت صمت به رئیس هیئت عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مبنی بر ممنوعیت فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارز تا اطلاع ثانوی، اعتراض ماینر‌ها را برانگیخت.

رئیس هیات مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه این نامه، نامه نابودی صنعت استخراج رمزارز است، گفت: وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظف بودند انرژی این صنعت را فراهم کنند؛ در حالی که شاهدیم که ۴ ماه در تابستان و ۴ ماه هم در زمستان این مراکز را خاموش می‌کنند.

امید علوی ادامه داد: عملا صنعتگران این حوزه ۸ ماه از سال در خاموشی هستند.

مهاجرت ماینر‌ها شتاب گرفت

رئیس هیات مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک با بیان اینکه کدام صنعتی است که ۸ ماه کار نمی‌کند و تنها ۴ ماه فعال باشد، گفت: با این خاموشی‌های مداوم، رشد و ادامه صنعت ماینینگ در ایران نابود شد.

علوی به اقتصاد ۲۴ گفت: با چنین اقداماتی کسانی که قصد ورود به این حوزه را داشتند مهاجرت می‌کنند و کسانی که سرمایه گذاری کرده اند، مجبورند در ایران بمانند و تنها ۴ ماه در سال کار کنند.

ادامه سیاست دولت قبلی در مورد استخراج کنندگان رمزارز

رئیس هیات مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک با بیان اینکه کمر به نابودی صنعت استخراج رمزارز بسته اند، گفت: قدرتی در کشور هست که تمام قد ایستاده تا این صنعت را نابود کند. یعنی صرفه جویی ۲۰۰ مگاواتی ماینینگ درد بی برقی کشور را دوا می‌کند؟


بیشتر بخوانید: کشف ماینر‌های قاچاق؛ از آمارسازی تا واقعیت/ پر کردن خزانه دولت با ضبط ماینر‌های قانونی


علوی ادامه داد: آقایان رسما بگویند می‌خواهند ماینینگ را نابود کنند. دولت دوازدهم ۴ ماه ماینر‌ها را خاموش کرد و الان نوبت دولت آقای رئیسی است که همان اقدامات را تکرار کند.

تشدید فعالیت غیرقانونی در حوزه ماینینگ

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک، خاموشی بلندمدت ماینر‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت جز تشدید فعالیت غیرقانونی در حوزه ماینینگ.

علوی ادامه داد: طبق آمار رسمی وزارت نیرو، ۵۰ مرکز استخراج رمزارز در ایران فعال بودند که به طور کلی ۲۰۹ مگاوات برق مصرف می‌کردند. از طرفی طبق آمار وزارت نیرو بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات ماینینگ غیرقانونی در ایران وجود دارد. دولت هیچ کنترلی روی ماینینگ غیرقانونی ندارد و تنها واحد‌های دارای مجوز خاموش می‌شوند تا سرمایه گذاران را فراری دهند.

آمریکا، مقصد ماینر‌های ایرانی

رئیس هیات مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: مقصد ماینر‌هایی که از ایران مهاجرت می‌کنند، به ترتیب آمریکا، کانادا، روسیه و قزاقستان است.

علوی افزود: دست‌هایی پشت پرده یک بار در مجلس جلوی طرح استخراج رمزارز را می‌گیرد، یک بار در وزارت صمت این کار را می‌کند و روز دیگر آقای محسن رضایی را متولی این حوزه می‌کند.

وی ادامه داد: این قدرت پنهان در واقع نمی‌خواهد این صنعت در ایران پا بگیرد. تبعات این اقدام برای کشور است.

ارسال نظر