تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۲ دی ۱۴۰۰

مترو ارابه مرگ پایتخت‌نشینان می‌شود؟

اینبار هم تصادف دو قطار شهری در ایستگاه چیتگر بخیر گذشت، اما به نظر می‌رسد با نقص فنی و فرسودگی ناوگان، شاهد افزایش حوادث ریلی و شاید مرگ‌های تلخ در آینده خواهیم بود.

جامعه ۲۴- همیشه می‌گویند امن‌ترین وسیله برای سفر است و شاید تعداد حوادثش در طول سال به انگشتان یک دست هم نرسد، ولی وقتی حادثه‌ای برایش رخ می‌دهد به سرخط خبر‌ها تبدیل می‌شود. هر حادثه ریلی چه در خطوط ریلی راه آهن یا مترو رخ می‌دهد با وجود تعداد کم به یکی از مرگبار‌ترین حوادث تبدیل می‌شود. همیشه هم خطای انسانی را علت اصلی آن اعلام و در صورتی که نتوانند خطا را بر گردن لوکوموتیوران بیاندازند، نقص فنی یا فرسودگی در اولویت اعلام علت حادثه مرگبار قرار دارد.

روز گذشته حادثه خونینی در خط پنج مترو تهران رخ داد که با شانس بسیار تبدیل به حادثه‌ای تلخ و تراژیک نشد. هنگامی که قطار سریع السیر مترو کرج وارد ایستگاه چیتگر شد قطار عادی هم همزمان از خط دیگر وارد ایستگاه شده و به دلیل نقص سیستم‌ها دو قطار با یکدیگر برخورد کرده و باعث شدند تا حادثه خونین رقم خورده و ۲۲ شهروند مجروح شوند که حال دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

با بسته شدن یک روزه خط پر مسافر کرج، شهروندان دچار مشکلات بسیار شده و روزی تلخ را در اولین روز زمستان برایشان رقم خورد. با وجود اینکه این حادثه خونین خوشبختانه منجر به مرگ هیچ شهروندی نشده است، اما بهانه‌ای است که به مهمترین حوادث ریلی در کشور بپردازیم.

تلخ‌ترین و مرگبار‌ترین حادثه ریلی ایران

۲۹ بهمن ماه سال ۸۲ قطار باری در ایستگاه ابومسلم بدون راننده به حرکت درمی‌آید و هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. رئیس خط سریعا دو قطار مسافربری را از مسیر این قطار به خطی امن منتقل می‌کنند تا از بروز فاجعه جلوگیری کنند. قطار بعد از ایستگاه خیام در منطقه نیشابور از مسیر منحرف و دچار آتش سوزی می‌شود.

بی‌درنگ نیرو‌های آتش نشانی در محل حاضر و حریق را اطفا می‌کنند. بخار همه اطراف محل حادثه را گرفته است. اهالی چند روستا برای تماشای حادثه به نزدیکی قطار می‌روند. همه با خیال راحت آماده اعلام پایان حادثه می‌شوند که یکباره در حوالی ساعت ۱۵ صدای انفجاری شنیده می‌شود و دود و خاکستر تمام منطقه را می‌پوشاند. صدای انفجار تا نیشابور و مشهد می‌رود و برخی خیال می‌کنند که زلزله شده است. چندین روستای محل انفجار قطار به تلی از خاک تبدیل می‌شوند و تازه نیرو‌های امدادی و مسئولان متوجه بروز فاجعه می‌شوند.

جنازه‌ها و قطعات قطار تا ۲۰۰ متر آنطرف‌تر می‌رود و همه جا خون و خاکستر پخش می‌شود.
تیم‌های امدادی بیشتر برای کمک می‌روند و با امن کردن محل، گودال بسیار بزرگی در محل حادثه پدیدار می‌شود. در تلخ‌ترین روز آن سال ۳۵۰ نفر از نیرو‌های امدادی و مردم روستایی جان خود را از دست می‌دهند. با گذشت ۱۸ سال از حادثه هنوز مشخص نشده است آن قطار چه محموله‌ای داشته که چنین انفجار مهیبی را به وجود آورده است.

یک اشتباه و ۴۷ کشته

ساعت ۷:۴۰ روز جمعه پنجم آذر ماه سال ۹۵ خط آهن مشهد بار دیگر شاهد یک اتفاق خونین در محدوده استان سمنان است. قطار تبریز-مشهد به علت سردی هوا و یخ زدگی در محدوده ایستگاه هفت خوان متوقف می‌شود. دقایقی بعد قطار سمنان مشهد که با چراغ قرمز روبرو می‌شود از کنترل کننده خط کسب تکلیف می‌کند و او بدون اطلاع از متوقف بودن یک قطار در خط به او اجازه حرکت می‌دهد. قطار هر لحظه به سرعت خودش می‌افزاید و به سرعت ۱۳۲ کیلومتر می‌رسد.


ببینید: ویدیویی جدید از حادثه برخورد دو قطار مترو در کرج


هنوز دقایقی از خروج او از ایستگاه نگذشته که در پشت تپه او با قطاری متوقف روی ریل روبرو می‌شود. لوکومتیوران هرچه تلاش می‌کند نمی‌تواند قطار را متوقف کند و به شدت با پشت قطار تبریز برخورد می‌کند. در این حادثه واگن‌های انتهای قطار تبریز و واگن‌های جلویی قطار سمنان واژگون و آتش می‌گیرند.
تلاش برای نجات مسافران آغاز می‌شود، اما متاسفانه ۴۷ مسافر جان خود را از دست می‌دهند تا روزی تلخ بار دیگر قم بخورد.

مرگ نیرو‌های قطار

در حادثه‌ای دیگر در سال ۹۱ قطار زاهدان - تهران به ایستگاه نظر آباد یزد می‌رسد و تلاش لوکومتیوران برای توقف قطار در ایستگاه بی فایده بوده و دو واگن ابتدایی قطار واژگون می‌شوند. این قطار ۳۲۴ مسافر داشت، اما در این حادثه سه نیروی قطار جان خود را از دست می‌دهند.

در حادثه دیگر در خط ریلی زاهدان سه واگن مسافربری در مهرماه سال ۹۸ از خط خارج شدند که در این حادثه هم ۳ نفر کشته و ۳۵ نفر مجروح شدند.

تصادف با قطار حادثه‌ای برای تمام فصول

قطار‌ها هم تصادفات مرگباری با افراد یا وسایلی دارند که روی خط ریل راه آهن هستند. بار‌ها قطار با خودروها، موتورسیکلت‌ها و انسان‌هایی که روی خط ریل هستند برخورد کرده و حوادث مرگباری را رقم زده‌اند.

تنها در یک حادثه دلخراش سه سرنشین خودرو پراید در محدوده آبیک قزوین روی ریل بودند که قطار با خودرو آن‌ها برخورد کرده و جانشان را گرفته است. یا در حادثه‌ای تلخ که خرداد ماه امسال رخ داد در محدوده رباط کریم وقتی قهرمان کشتی در حال نصب داربست تبلیغاتی انتخابات بود با قطار برخورد و جان خود را از دست داد.

تصادفات مترو در حال افزایش

چندی قبل دو قطار مترو شهری تهران در داخل ایستگاه با یکدیگر برخورد کردند. در این حادثه یک قطار در داخل ایستگاه توقف و در حال مسافرگیری بود که راهبر قطاری دیگر به اشتباه وارد ایستگاه شد و با قطار برخورد کرد. در این حادثه خوشبختانه کسی فوت نشد، اما به دو قطار خسارت زیادی وارد شد.

در آذر ماه امسال هم وقتی سوزنبان مترو در حال تعمیرات در خط ۴ بود راهبر قطار متوجه حضور او در داخل تونل نشد و با برخورد با این فرد، جانش را گرفت.

در ماه‌های اخیر بار‌ها قطار‌های مترو به دلیل نقص فنی و خرابی در تونل‌ها گرفتار شده و باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شده است. به نظر می‌رسد اگر فکری به حال نوسازی و رفع نقص نشود، مترو به یکی از ارابه‌های مرگ در تهران تبدیل خواهد شد و بازهم باید منتظر حوادثی به مراتب بدتر از حادثه ایستگاه چیتگر باشیم.

ارسال نظر