تاریخ انتشار: ۰۲:۴۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۰

رویدادی برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعت‌گران

رویداد ICAMP با هدف ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران برگزار می‌شود.

اقتصاد۲۴در این رویداد، با برنامه‌های آموزشی، مشاوره، حمایت‌های مالی و معنوی مختلف، تلاش می‌شود تا ضمن ارتقاء توانمندی مخاطبان در مهارت‌های نرم و تخصصی، نمونه اولیه‌ای از محصول با پتانسیل بالای تجاری‌سازی یا با قابلیت فروش دانش فنی رو تولید شود.

یکی از مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه و عدم اطلاع این دو گروه از نیاز‌ها و خواسته‌­های دیگری است. شاید بتوان گفت که از یک طرف افرادی صاحب ایده، خلاق و توانمند از نظر فنی وجود دارند که بیشتر تمرکز آن‌ها به ابعاد فنی محصول است و از طرف دیگر، افرادی با تجربه و توانمند از منظر تجاری و بازار وجود دارند که تمرکز این گروه بر روی اعداد و ارقام، قابلیت افزایش مقیاس، تجاری­سازی، سرمایه مورد نیاز، بازاریابی، فروش و در انتها میزان سود به ازای سرمایه­‌گذاری انجام شده، معطوف است.

واضح است که هرچند این دو گروه می­توانند به‌عنوان مکمل و تامین­‌کننده منافع یکدیگر ایفای نقش کنند؛ ولی به‌دلیل فاصله زیاد میان اولویت‌­ها، بینش، دانش، تجارب و طرز تفکر این دو گروه، معمولا تعامل سازنده‌­ای بین آن­‌ها برقرار نمی‌­شود که این موضوع موجب متضرر شدن صنایع، فناوران و حتی منجر به خسارات کلان ملی می­‌شود.

با توجه به ضرورت و اهمیت ایجاد زبان مشترک بین صنایع و فناوران، برنامه‌­ها و نهاد‌های مختلفی از جمله سازمان­‌های انتقال فناوری دانشگاهی، شبکه تبادل فناوری نانو و برنامه چالش­‌های فناوری و نوآوری در کشور در حال فعالیت هستند. یکی از اهداف اصلی تاسیس مرکز صنعتی­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) نیز رفع چالش­‌ها و کوتاه کردن مسیر انتقال فناوری­‌های ارزشمند دانشگاهی به صنایع، بوده است.

بر این اساس در رویداد ICAMP نیز با هدفی مشابه (ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعت­گران)، ولی با مدل عملکردی متفاوت، فرصتی برای علاقه‌­مندان فراهم شده تا با اتکا به استعداد و دانش فنی در یکی از حوزه‌­های فناوری نانو، و همچنین اکتساب مهارت­‌هایی از جمله مهارت­‌های نرم (مثلا رهبری، کار تیمی، مذاکره و …) و مهارت­‌های تخصصی (مانند انتخاب محصول مبتنی بر نیاز، الزامات مورد توجه از جنبه قابلیت تجاری­‌سازی در طراحی محصول و ….) در تولید و ارائه نمونه اولیه‌­ا‌ی از محصول با قابلیت فروش دانش فنی یا تجاری­‌سازی، موفق عمل نمایند.

در رویداد ICAMP است که بدنه اجرایی این رویداد، با برنامه­‌های آموزشی تئوری و عملی، مشاوره، حمایت‌­های مالی و معنوی مختلف، در کنار مخاطبان پرتلاش باشند تا ضمن توانمندی مخاطبان در مهارت­‌های نرم و تخصصی، نمونه اولیه‌­ای از محصول با پتانسیل بالای تجاری­سازی یا با قابلیت فروش دانش فنی را تولید نمایند.

نکته مهم در ICAMP آن است که در این رویداد، تیم اجرایی از ابتدا در کنار فناوران مستعد، پرتلاش و علاقه­‌مند هستند تا از یک­سو با تکیه بر علاقه­مندی، جدیت و تعهد فناوران، و از سوی دیگر طی تعامل فناوران با مدرسان حرفه‌­ای، مشاوران باتجربه و متخصصان فعال در صنعت، بتوانند تجربه­ای عالی در مسیر حرفه­‌ای شدن مخاطبان و خلق دانش فنی توسط ایشان را فراهم کنند.

در ICAMP به جای آن­که منتظر بمانیم تا فناوران پرتلاش به انتهای مسیر رسیده و سپس از بین آن‌ها، بهترین فناور را انتخاب کنیم؛ متعهد شده‌­ایم از ابتدای مسیر در کنار علاقه‌­مندان به توسعه محصول و خلق دانش فنی باشیم؛ از زمانی که علاقه­‌مندان نه محصول تایید شده­‌ای با قابلیت تجاری­‌سازی دارند و نه حتی دانش و چالش‌­های این مسیر را به خوبی می­‌شناسند. لذا، مرحله اول رویداد ICAMP شامل یک کمپ آموزشی-تجربی سه ماهه است که متقاضیان به شرکت، پس از بررسی میزان علاقه­‌مندی برای شرکت در رویداد و اکتساب دانش و تجارب جدید، پر تلاش بودن، تعالی‌­طلبی و هوشمندی، جذب می­‌شوند. با توجه به اینکه در انتهای این رویداد قرار است خلق دانش فنی صورت پذیرد و نمونه اولیه از محصولات با قابلیت تجاری­‌سازی تولید شود، دانش و سوابق فعالیت دانشگاهی مخاطبان در یکی از حوزه‌­های فراخوان اولین رویداد ICAMP، نیز از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش افراد است.

در سه ماه اول از رویداد، در حین آموزش­‌های تئوری و تخصصی، افراد بر روی یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان، فعالیت می­‌نمایند و در انتهای دوره، پروپوزال خود را ارائه می‌­دهند. در این سه ماه، مشاوران مختلف نیز به شرکت‌­کنندگان کمک نموده تا پروپوزال بهتری تهیه و ارائه نمایند. فعالیت در طی این دوره سه ماهه، می‌­تواند یک فرصت و تجربه عالی برای تمامی شرکت‌کنندگان باشد که به معنای واقعی کلمه در حین انجام فعالیت‌ها، آموزش ببیند و خویش را توانمند کنند.

در مرحله دوم رویداد ICAMP، تعدادی از شرکت‌­کنندگانی که سه ماه اول را با موفقیت گذرانده باشند، انتخاب شده و در طول مدت زمان ۹ تا ۱۲ ماه پس از آن، با همکاری در تامین مالی، زیرساختی، مشاوره­ای و معنوی مرکز صنعتی‌­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و شرکت توسعه بازار سام، برای تهیه نمونه اولیه از محصول مورد نظر، تلاش می­‌کنند.

این نکته قابل ذکر است که با توجه به توانمندی­‌ها و تلاش افراد در ICAMP، خروجی آن برای هر یک از شرکت­‌کنندگان، ممکن است به توسعه محصول و یا توسعه دانش فنی منجر شود و یا حداقل دستاورد آن، یک تجربه ارزشمند عملی در جایگاه یک نیروی تحقیق و توسعه باشد.

علاقه‌­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به سایت این برنامه مراجعه فرمایند.

ارسال نظر