تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۵ دی ۱۴۰۰
در مذاکرات احیای برجام چه خبر است؟

هشدار بوریس جانسون به تهران و سفر معاون وزیر خارجه کره به وین

حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران چندین سال است که در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده و سئول به بهانه تحریم‌های آمریکا از آزادسازی و پرداخت این مبالغ به تهران خودداری می‌کند.

اقتصاد ۲۴-بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با نفتالی بنت، تاکید کرد که زمان برای حصول توافق بر سر احیای برجام در حال پایان است.
آقای جانسون در این گفتگو که روز سه‌شنبه ۴ ژانویه انجام شد، در عین حال اظهار داشت که در‌های دیپلماسی همچنان باز است، اما زمان چندانی برای رسیدن به توافق باقی نمانده و ایران باید با حسن نیت در گفتگو‌های وین حضور یابد.
اظهارات نخست وزیر بریتانیا همزمان با دور تازه گفتگو‌های هسته‌ای که در پایتخت اتریش در حال برگزاری است مطرح شده است. پیشتر کشور‌های اروپایی و آمریکا به ایران هشدار داده بودند که زمان اندکی برای رسیدن به توافق بر سر احیای برجام باقی مانده و مذاکرات تا ابد نمی‌تواند ادامه یابد.

یک سخنگوی دفتر بوریس جانسون هم روز سه‌شنبه تایید کرد که نخست وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با بنت تاکید کرده که لندن تمایل دارد مذاکراتی که در حال حاضر در وین برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران برگزار می‌شود به نتیجه برسد.
در همین راستا، وزارت خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرده که یکی از دیپلمات‌های ارشد این کشور به وین سفر کرده تا برای بحث در خصوص آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی با کشور‌های حاضر در برجام گفتگو کند. وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده تاکید می‌کند چویی جونگ کون، معاون وزیر خارجه این کشور از روز سه‌شنبه در وین خواهد بود و به مدت ۵ روز در پایتخت اتریش با تیم‌های مذاکره کننده گفتگو خواهد کرد.
این سفر در حالی انجام می‌شود که برخی منابع غربی از حصول پیشرفت اندک در روند مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها سخن گفته‌اند.


بیشتر بخوانید: سانتریفیوژ‌ها را حفظ کنید، ولی کابل‌ها و تاسیسات الکترونیکی نابود شود/ برای راستی آزمایی، آمریکا دستورالعملی برای نحوه تجارت با ایران منتشر کند


حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران چندین سال است که در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده و سئول به بهانه تحریم‌های آمریکا از آزادسازی و پرداخت این مبالغ به تهران خودداری می‌کند. تهران و سئول تاکنون گفتگو‌های متعددی بر سر این مسئله با یکدیگر داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف مذاکرات احیای برجام روشن نشود، از آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی نیز خبری نخواهد بود.

پس از شروعی ناامیدکننده با تیم جدید مذاکره کننده ایرانی، دیپلمات‌ها از بهبود مسیر گفتگو‌ها و همچنین حصول پیشرفت در مسیر مذاکرات خبر می‌دهند. با این حال سرعت پایین این پیشرفت و در مقابل سرعت بالای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دیپلمات‌های اروپایی را نسبت به حصول نتیجه در مذاکرات با تردید مواجه کرده است.

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب توییتری خود، با انتشار تصاویری از دیدار‌های خود با دیپلمات‌های اروپایی و ایرانی تاکید کرده که گفتگو‌ها برای حل موضوعات حل نشده میان طرفین ادامه دارد. آقای اولیانوف در پستی با همرسانی از علی باقری کنی تاکید کرده که با معاون وزیر خارجه ایران در خصوص مسائل مطرح در مذاکرات هسته‌ای وین گفتگو کرده است.
مقام‌های ایرانی از روند گفتگو‌ها ابراز رضایت کرده‌اند و تاکید دارند که مذاکرات در مسیر خوبی در حال ادامه است. این در حالیست که سرعت بالای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران موجب شده اروپا و آمریکا هشدار دهند که اگر تا حدود یک ماه دیگر مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه نرسد، این توافق دیگر از نظر این کشور‌ها بی‌فایده خواهد بود و برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران باید گفتگو‌های دیگری با چارچوب‌های متفاوتی در دستور کار طرفین قرار گیرد.
با این وجود، همچنان برخی از دیپلمات‌ها امیدوارند روند گفتگو‌ها در وین سرعت گیرد و موانع پیش‌روی طرفین چه در حوزه رفع تحریم‌ها و چه در خصوص تعهدات هسته‌ای ایران برداشته شود.

یورونیوز

ارسال نظر