تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۸ دی ۱۴۰۰
رئیس جمهوری قزاقستان: به پلیس فرمان تیر بدون اخطار و مجوز کشتن داده‌ایم تا شورش تمام شود

آلماتی شهر ارواح شده است

قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان روز جمعه با رد درخواست‌های جامعه جهانی و همچنین روسیه برای مذاکره میان دولت و معترضان اعلام کرد: «گفت‌وگویی در کار نیست، راهزنان مسلح را نابود می‌کنیم.»

اقتصاد ۲۴-در حالی‌که درگیری میان پلیس و معترضان شامگاه پنجشنبه در آلماتی پایتخت قزاقستان ادامه یافت، قاسم ژمات توکایف، رئیس جمهوری این کشور روز جمعه با رد درخواست‌های جامعه جهانی و همچنین روسیه برای مذاکره میان دولت و معترضان اعلام کرد: «گفت‌وگویی در کار نیست، راهزنان مسلح را نابود می‌کنیم.»
اعتراضات گسترده به افزایش بهای سوخت از روز یکشنبه دوم ژانویه در چند شهرستان قزاقستان آغاز شد و به سرعت به آلماتی، پایتخت رسید. معترضان نماینده و گرایش سیاسی مشخصی ندارند. با وجود انحلال کابینه و تعیین سقف برای قیمت سوخت، اعتراضات در روز‌های گذشته همچنان ادامه پیدا کرد.
روسیه و متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنجشنبه و به درخواست قزاقستان، نیروی نظامی به این کشور اعزام کردند.

آخرین گزارش‌ها از تلفات جانی و ناآرامی‌های قزاقستان؛ آلماتی «شهر ارواح» شده است

روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه روز جمعه و به دنبال شورش، ناآرامی و خشونت‌های چند روز اخیر در قزاقستان خصوصا در آلماتی، پایتخت پیشین این کشور را همچون «شهر ارواح » توصیف کردند که در آن اکثر بانک‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها همچنان بسته‌اند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، شهر آلماتی همچنان پر از لاشه خودروهای سوخته است و خودروهای زرهی پلیس در خیابان‌ها گشت‌زنی می‌کنند.

قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان می‌گوید آلماتی توسط «۲۰ هزار راهزن» تحت حمله قرار گرفته است و «افرادی خاص از خارج کشور» این بحران را گریبانگیر کشورش کرده‌اند.
وی در آخرین اظهار نظرهایش اطمینان داد که اگرچه «"عملیات ضد تروریستی ادامه دارد» اما نظم «تا حدود زیادی در همه مناطق برقرار شده است».مقامات قزاقستان در خصوص آخرین تلفات جانی ناآرامی‌ها از کشته شدن ۲۶ نفر خبر داده و از آنها بعنوان «جنایتکاران مسلح» نام بردند. به گفته مقامات رسمی این کشور تا کنون ۱۸ نیروی امنیتی این کشور در درگیری‌ها کشته و ۷۴۸ نفر از آنان زخمی شده‌اند.
بیشتر بخوانید: اعتراضات خشونت‌بار در قزاقستان
بنا به اعلام دولت قزاقستان، تاکنون بیش از ۳ هزار ۸۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.
همزمان گفته می‌شود فردگاه آلماتی دست‌کم تا روز یکشنبه بسته خواهد ماند.
برخی رسانه‌های قزاقستان نیز ادعا می‌کنند که نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری پیشین، که توکایف دست نشانده و دست‌پرورده او خوانده می‌شود و گفته می‌شود همچنان خیمه‌گردان سیاست و دولت افغانستان است، به همراه خانواده‌اش قزاقستان را ترک کرده‌ است.
یورونیوز فارسی در فقدان گزارش خبرگزاری‌های بی‌طرف و مستقل، شمار تلفات جانی و بازداشت شدگان توسط مقامات قزاقستان و نیز اخبار مرتبط با خروج آقای نظربایف از این کشور را رد یا تایید نمی‌کند. 


یورونیوز

ارسال نظر