اقتصاد۲۴- این روزنامه در یادداشتی به قلم اصغر نعیمی، نویسنده و کارگردان نوشت:
* با رونمایی از پوستر جشنواره امسال آه از نهاد همه درآمد و شکل و شمایل آن اسباب حیرت شد؛ پوستری که نه فقط غیرخلاقانه که عاری از ابتداییترین اصول زیباییشناسی است.
* جشنواره فیلم فجر در سالهای گذشته پوستر ضعیف و کممایه کم نداشته اما آنچه امسال طراحی و انتخاب شده را با فاصله میتوان ضعیفترین نامید.
* اما عارضه پوستر ضعیف فقط به این یکی ختم نمیشود و با مروری بر پوسترهایی هم که برای معرفی فیلمها رونمایی میشوند میتوان متوجه بحرانی جدی در این زمینه شد. اینجا البته فقط ضعف در اجرا، عدمخلاقیت، ایدههای دمدستی یا چشمنواز و زیبا نبودن مشکل اصلی نیست.
* بلکه بهنظر میرسد نسل جدید گرافیستها و تهیهکنندگان (بهعنوان سفارشدهنده) تلقی متفاوتی نسبت به کارکرد پوستر دارند که در آن مخاطب و جلب توجه او نقشی ندارد. به همینخاطر بیشتر پوسترها امسال از تصاویر و عناصری غیرسینمایی و حتی به یک معنا انتزاعی استفاده کردهاند یا تلاش عجیبی شده که اگر تصاویر زمینه پوستر سینمایی و مربوط به صحنهای از فیلم و بازیگران است آن را به شکلی تغییر ماهیت دهند که آدم متوجه هدف از این کار نمیشود.
* بله زمانی طراحان بزرگ با ایدههایی خلاقانه علاوه بر پوسترهای اصلی که هدفشان جلب مخاطب بود، یک پوستر خاص و به اصطلاح هنری هم طراحی میکردند، اما اولا آن پوستر دوم بود و موارد مصرف محدودی داشت و دوم اینکه چنان استادانه فکر و طراحی شده بود که بهعنوان یک اثر هنری مستقل هم نظرگیر و جذاب بود. اما بیشتر پوسترهایی که من دیدهام نه بهعنوان یک اثر گرافیکی مستقل جالب توجه هستند و نه کارکرد اصلیشان که معرفی فیلم و جلب توجه مخاطب باشد را دارند.
بیشتر بخوانید: تشویق ویژه رضا رویگری در جشنواره فجر +فیلم
بهنظرم این وظیفه تهیهکننده، پخشکنندهها و حتی کارگردانان است که در تعامل با طراح و گرافیست کاری کنند که پوستر فیلم از مفهوم واقعی خود تهی نشده و صرفا به شیئی تزئینی تبدیل نشود.
واکنش کاربران در این رابطه را بخوانید: