اقتصاد۲۴- یکی از خدماتی که در شبکه ارتباطات سیار برقرار است، سرویس «ترابردپذیری» است.
اپراتورها با این سرویس، این امکان را برای کاربرانشان فراهم میکنند تا از خدمات دیگر اپراتورها استفاده کنند. در این حالت، کاربرها به «میهمان» اپراتور جدید بدل میشوند.
شایان ذکر است که طرح ترابردپذیری از سال ۱۳۹۵ در کشور ما اجرایی شد و هر سه اپراتور موظف به ارائه این سرویس به کاربران خود شدند، و اپراتورها نیز به عملیاتی کردن آن پرداختند.
توضیح فنی این فرآیند چنین است که در طرح ترابردپذیری یا به عبارت دقیقتر، طرح ترابرپذیری شمارهها (MNP) این امکان فراهم میگردد که مشترکان با حفظ شماره فعلی خود، اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور دیگری استفاده کنند. به عبارت بهتر، چنانچه کاربران که به هر دلیلی نمیخواهند شماره خود را تغییر دهند، یا تصمیم دارند اپراتور بهتری از نظر آنتندهی انتخاب کنند و یا ارزش سیمکارت خود را حفظ کنند، این امکان را فراهم میآورد تا از سرویسهای سایر اپراتورها استفاده کنند.
همچنین از جمله جزئیات فنی طرح چنین است که هنگامی که کاربران یکی از اپراتورها از طرح ترابردپذیری استفاده میکند، به طور همزمان امکان استفاده از خدمات هردو اپراتور و یا یکی از آنها را دارد. به عنوان مثال مشترک یک اپراتور با استفاده از سرویس ترابردپذیری میتواند بستههای اینترنت اپراتور دیگر را خریداری و مصرف نماید.
همانطور که ذکر شد، پنج سال از آغاز اجرای این طرح گذشته است، و اکنون میتوان با نگاهی به این دوره پنج ساله، مجموعه کارنامه اجرای این طرح را مرور نمود.
بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده در خصوص این طرح، میتوان گرایش کاربران به استفاده از این طرح و تغییر اپراتور خود را مشاهده نمود.
بر طبق این گزارش، وضعیت و جایگاه اپراتورهای تلفن همراه در زمینه «ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه» از ابتدا تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به شرح زیر است:
جدول بالا، تعداد میزبانی هر اپراتور از کاربران اپراتورهای دیگر را (که تحت عنوان ورودی ذکر شده) نشان میدهد، که با توجه به عدد خروجی آن، تراز نهایی همان اپراتور را نشان میدهد.
همانطور که دیده میشود، در طول پنج سال اجرای طرح ترابردپذیری، تنها همراه اول است که در مجموع، تراز مثبتی از خود نشان داده و کاربران بیشتری تمایل به استفاده از خدمات آن را داشتهاند.