تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
به نام حقوق مسافران، کام انحصارطلبان را شیرین نکنید

بیانیه جمعی کسب‌وکار‌های آنلاین سفر در پی نامه کاهش دستوری کارمزد

اخیرا انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری استان تهران به یک‌باره ابلاغیه‌ای را خطاب به شرکت‌های آنلاین فعال در فروش بلیط اتوبوس کشور ارسال کرده که طی آن بدون تشریح و توجیه کارمزد فروش باید بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.

اقتصاد۲۴- این تصمیم دستوری و کارشناسی‌نشده موجب اعتراض تمامی بازیگران صنعت شده و مراتب به استحضار مقامات نیز رسیده است. در همین راستا «کسب‌وکارهای آنلاین سفر» طی بیانیه‌ای جمعی، موضع خود را باری دیگر به‌طور رسمی به جریانات بحث‌برانگیز کنونی اعلام می‌دارند.

به این ترتیب امضاکنندگان این بیانیه تا رفع مشکلات ایجاد شده و جهت احقاق حقوق مسافرین محترم، از فروش آنلاین بلیط اتوبوس (از مبدا تهران) در پلتفرم‌های خود تا اطلاع ثانوی صرف نظر خواهند کرد.

این بیانیه به این شرح است: 

در روزگار سخت اقتصادی و شرایط نگران‌کننده همه‌گیری کرونا، کسب‌وکار‌های آنلاین نقشی جدی در تسهیل و تسریع ارائه خدمات و کاهش دغدغه مردم عزیز کشورمان داشته‌اند و طی این سال‌ها با ارائه راهکار‌های ابتکاری و کم‌هزینه، پیشران توسعه صنعت حمل‌و‌نقل بوده‌اند.

حال، اما اقلیتی بار دیگر نقش‌آفرین شده و در اقدامی بی‌سابقه، با ترجیح منافع سنتی-صنفی بر منافع جامعه، تصمیم به محدودکردن فروش اینترنتی بلیط اتوبوس‌های بین شهری گرفته‌اند؛ تا در آستانه سفر‌های نوروزی، منتظر بازگشت به روزگار بازار سیاه بلیط اتوبوس و سردرگمی مردم باشیم. تصمیمی که این روز‌ها به نام «حمایت از حقوق مسافران و شرکت‌های مسافربری» از سمت «انجمن صنفی شرکت‌های اتوبوسرانی» ابلاغ شده، ما کسب‌وکار‌های آنلاین را در کنار عموم جامعه و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، به طور جدی نگران آینده خدمات حمل و نقل اتوبوسی کرده است.

کاهش دستوری، بدون توجیه و بیش از ۵۰ درصدی کارمزد فروش محصولات از کسب‌وکار‌های آنلاین این حوزه، شامل اشکالات متعددی است که در روز‌های اخیر توسط کارشناسان مختلف از زوایای بسیاری بررسی شده، اما مجددا لازم است تاکید کنیم که این اقدام بی‌هیچ تردیدی، نه به نفع مردم و نه به نفع صنعت حمل‌و‌نقل و تدوین‌کنندگان آن خواهد بود؛ چراکه صدمات و خسارات این طرح به جامعه و کسب‌وکار‌های بومی، به مراتب بیشتر از کمک به آن‌ها است.
برخی ایرادات وارده به طرح فوق:

۱- ضررده بودن فعالیت آنلاین در این رده محصول و عدم تمایل شرکت‌ها به خدمت‌رسانی ذیل این شرایط (با توجه به نکته که تمامی هزینه‌های پشتیبانی مسافر بر عهده شرکت‌های آنلاین ارائه کننده این خدمات است)

۲- نبود هیچ راه جایگزین برای خدمت‌رسانی آنلاین در شرایط فعلی و سردرگمی در بازار بلیط اتوبوس

۳- محدودیت در تهیه بلیط آنلاین، بازگشت ازدحام به ترمینال‌ها، افزایش مشکلات کنترلی و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری کرونا

۴- مهیا شدن بستر برای فساد در تهیه بلیط، از جمله خرید با رابطه، پشت پرده و بدون شفافیت. افزایش دلالی و درنتیجه افزایش نارضایتی مردم

۵- آسیب اقتصادی به شرکت‌های مسافربری

امضاکنندگان این بیانیه صریحا اعلام می‌کنند که رشد و توسعه در فضای رقابت ایجاد می‌شود و کیفیت خدمات با تسهیل و تنوع انتخاب کاربران بالا می‌رود. ایجاد انحصار، محدودسازی سرویس‌دهندگان آنلاین و مسدود کردن خدمات آنان به هیچ وجه به صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای کمک نکرده و نخواهد کرد. ما با تکیه بر نیروی توانمند انسانی و شناخت داده‌محور از سلیقه هموطنان، در بستر رقابتی سالم، افق جذب اعتماد کاربران را نقشه راه خود می‌دانیم؛ آنچه بی‌شک بدون نیاز به مداخلات سلبی میسر بوده و باعث ادامه حرکت در مسیر رشد شرکت‌های ارائه خدمات فروش اینترنتی بلیط خواهد شد.
در این بین مهم‌ترین حمایت وزارت و نهاد‌های سیاست‌گذار از کسب‌وکار‌های اینترنتی ایران، کاهش دخالت‌ها، رفع ده‌ها مجوز و محدودیت غیرضروری و تغییرات بدون هدف خواهد بود که هر روز در حال تحمیل شدن به این صنعت است. بالاترین سرمایه این گروه اعتماد کاربران و امید همکارانمان است. این‌گونه اقدامات سلبی علاوه‌بر لطمه به اعتماد کاربران، امید نیروی انسانی فعال در این صنعت را کاهش داده و جامعه را دچار تحمل سختی و خطرات جبران‌ناپذیر خواهد کرد.

در پایان از مراجع تصمیم‌گیر در «سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور» مصرانه خواستاریم تا از تجربه‌های شکست‌خورده پیشین درس گرفته و با ورود به این موضوع، از اقداماتی که با منطق دنیای دیجیتال امروزی سازگار نیست جلوگیری کند.

امضاکنندگان این بیانیه تا رفع مشکلات ایجاد شده و جهت احقاق حقوق مسافرین محترم، از فروش آنلاین بلیط اتوبوس (از مبدا تهران) در پلتفرم‌های خود تا اطلاع ثانوی صرف نظر خواهند کرد. این در حالی است که ما همچون گذشته، آمادگی همه‌جانبه خود را برای مشورت فنی و کمک به سازمان‌های ذی‌صلاح اعلام می‌کنیم.

امضاکنندگان: شرکت‌های علی‌بابا، اسنپ‌تریپ و مستربلیط

ارسال نظر