تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰

کاربران چگونه برای ما محتوا تولید می‌کنند؟

اصطلاح UGC مخفف شده User-Generated Content و به معنی محتوای تولید شده توسط کاربر است. کاربران با اشتراک محتوا در این پلتفرم‌ها می‌توانند اقدام به درآمدزایی کنند.

اقتصاد۲۴برای بررسی مدل پرداخت UGCها، بیش از 30 سایت داخلی و خارجی بررسی شده و مدل‌های پرداختی متفاوتی مطرح شده است.

در حال حاضر مهم‌ترین پلتفرم یو جی سی، یوتیوب است. قانونی که یوتیوب برای واریز درآمد به کاربران دارد این است که کانال باید دارای 1000 عضو فعال یا همان  Subscribe  باشد و دوم اینکه ویدیوهای کانال، بیش از 4000 دقیقه دیده شده باشند. به این معنی که مجموعا 4000 دقیقه از ویدیو‌های کانال دیده شده باشد. ممکن است یک کانال مجموعا 5 ویدیو داشته باشد که هر کدام از ویدیوها 10 دقیقه‌ای باشند و بیش از 100 نفر آن‌ها را تا آخر دیده باشند. که در مجموع می‌شود 5000 دقیقه!

روش اصلی کسب درآمد از یوتیوب، نمایش تبلیغات و کلیک روی آن‌ها توسط بازدید کنندگان در ویدیوهاست. یعنی شما باید گوگل ادسنس خود را فعال کنید و به کانال یوتیوب خود ارتباطش دهید تا از کلیک روی تبلیغاتی که در ابتدای ویدیوهای شما به نمایش در می‌آید کسب درآمد کنید.

درآمدهای حاصل از یوتیوب به ازای دیدن هر ویدیو محاسبه نمی‌شود! یوتیوب به ازای مجموع دیده شدن ویدیوهای یک کانال در ماه پول می‌دهد. همینطور درآمدها حاصله از نمایش تبلیغات گوگل ادسنس. یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدودا بین ۱ تا ۲ دلار به شما پول می‌دهد. اما به این موضوع دقت کنید که یوتیوب در ازای دیدن تبلیغ‌های ویدئو شما پول می‌دهد. گاهی اوقات بیننده هنگام نمایش تبلیغ چند ثانیه فیلم را رد می‌کند تا تبلیغ نمایش داده نشود، یا از ابزارهای مسدودکردن تبلیغ استفاده می‌کنند و یا از نسخه premium یوتیوب استفاده می‌کنند، در این صورت یوتیوب برای این بازدیدها به شما پولی پرداخت نخواهد کرد.

اکثر فیلم‌ها حداقل دو تبلیغ دارند. می‌توان چندین تبلیغ را در یک فیلم قرار داد. ۱۰۰۰ بازدید که قبلا گفته شد، فقط برای یک تبلیغ است، اما اگر به طور مثال ۴ تبلیغ در ویدیو قرار بگیرد، یوتیوب در ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدودا بین ۴ تا ۸ دلار پول می‌دهد. اگر هر فیلم تقریبا ۱۰۰ هزار بازدید داشته باشد و ۴ تبلیغ در آن باشد، در ازای هر فیلم تقریبا ۴۰۰ دلار درآمد خواهد داشت، دقت کنید در ازای هر یک فیلم. اینکه یک ویدیوی YouTube با 100000 بازدیدکننده از تبلیغات قرار داده شده در  Google  چقدر درآمد دارد به محتوای ویدئو و مخاطبی که تماشا می‌کند بستگی دارد. میزان پولی که یک ویدئو به دست می‌آورد به عوامل تماشای آن، طول مدت و نوع فیلم و سایر عوامل بستگی دارد.

یک یوتیوبر می‌تواند در حدود 18 دلار در هر 1000 نمایش آگهی به دست آورد که از 3 تا 5 دلار در هر 1000 نمایش ویدئو به دست می‌آید. همچنین می‌توان تخمین زد برای استعدادهای برتر، یک یوتیوبر می‌تواند برای هر 1000 نمایش ویدئو حدود 5 دلار درآمد داشته باشد.

درآمدزایی از یوتیوب به شدت به تعداد بازدیدها وابسته است. به زبان ساده، یوتیوبرها به ازای هر بازدید از تبلیغات در کانال‌شان پول دریافت می‌کنند. اما نرخ درآمد بسته به منطقه جغرافیایی، جمعیتی و حتی صنایع مختلف، متفاوت است.

عوامل موثر در پرداخت:

  • تعداد بازدیدهایی که ویدئوی شما دریافت می‌کند
  • تعداد کلیک‌هایی که یک تبلیغ دریافت می‌کند
  • کیفیت تبلیغات
  • مسدودکننده‌ها
  • طول ویدئو

 

پلتفرم‌های کاربر محور اشتراک ویدیو در دنیا:

Dailymotion

دیلی موشن یک پلتفرم فناوری به اشتراک گذاری ویدیو است. شرکای راه اندازی آمریکای شمالی شامل بی‌بی‌سی نیوز، ویک، بلومبرگ ال. پی، هرست دیجیتال مدیا و غیره است. دیلی موشن در سراسر جهان در دسترس است در ۲۴ زبان و ۳۹ نسخه محلی شامل صفحه اصلی محلی و محتوا محلی است. دیلی موشن بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر منحصر به فرد ماهانه دارد. این پلتفرم با داشتن 112 میلیون بازدیدکننده ماهانه، به عنوان یک پورتال عالی برای به اشتراک گذاری مطالب شما با مردم سراسر جهان عمل می‌کند.

کسب درامد از این پلتفرم، شرایط و محدودیت‌های واچ تایم و تعداد فالور یوتیوب را ندارد. افراد با آپلود ویدیوی خودشان یا ویدیویی که اجازه نشرش را دارند در دیلی موشن میتوانند کسب درامد کنند. (عدد و رقمی از مبلغ درامد منتشر نشده)

اطلاعات از ویدیوهای یوتیوب گرفته شده

TikTok  (هم شبکه اجتماعی و هم یو جی سی)

 یکی از بزرگ‌ترین رقبایYouTube در سال 2020 است. دلیل استقبال از این پلتفرم اشتراک گذاری ویدیوی چینی، رویکرد خام ویدئویی و تولید کم هزینه است که عموم مردم را تشویق می‌کند تا در خانه‌های خود فیلم بسازند. در واقع، بسیاری از افراد مشهور شروع به استفاده از TikTok به عنوان بستری برای تبلیغ کار خود و ارتباط با طرفداران کرده‌اند.

یوتیوب در ازای بازدید ویدیوهای صاحبان کانال‌ها، بخشی از هزینه تبلیغات را به آنها می‌دهد. اما طبق آخرین اطلاعات، تیک تاک چنین مدل کسب درآمدی را صرفا برای مقیمان آمریکا دارد و به تابعان دیگر کشورها بابت تولید محتوا پول نمی‌دهد.

Vimeo

با راه‌اندازی بیش از 1000 برنامه OTT، سازندگان در Vimeo OTT درآمد قابل اعتماد و مقیاس‌پذیری را از طریق اشتراک و تراکنش ویدیوی درخواستی، پرداخت به ازای هر بازدید و کسب درآمد از جریان زنده پیدا می‌کنند. این درامد هم بصورت ماهانه و هم سالانه پرداخت می‌شود.

Twitch توییچ

یکی از بهترین و البته ساده‌ترین شیوه‌های کسب درآمد مستقیم به وسیله توییچ، دونیت است.  دونیت (Donate) نوعی کمک مالی بر اساس مبلغی دلخواه است که به یک فرد خلاق، تولید کننده محتوا و یا هنرمند اهدا می‌کنید تا برای خلاق آثار جدید و مبتکرانه انگیزه‌ای قدرمند ایجاد شود. بینندگان یک استریم می‌توانند با مبلغ دلخواه به استریمر خود دونیت کنند.

سایر روش‌های کسب درامد از توییچ

کسب درآمد از توییچ به وسیله بیت‌ها (Bits)
کسب درآمد از توییچ به وسیله اشتراک (Subscriptions)
کسب درآمد با برنامه افیلیت (Affiliate)
کسب درآمد با برنامه شریک مالی (Twitch Partner Program)
اسپانسرشیپ (Sponsorships)
کسب درآمد از توییچ به وسیله تبلیغات ویدئویی (Video Ads)

طبق بررسی‌ها تقریبا تمام پلتفرم‌های یو جی سی در دنیا در ازای انتشار محتوا (به نسبت واچ تایم و موارد مطرح شده) به کاربران، مبالغی پول پرداخت می‌کنند.

ارسال نظر