تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰

نقش نرم‌افزار در موفقیت استارت‌آپ‌ها!

خدمات بعضی از استارت‌آپ‌ها به‌صورت کامل نرم‌افزاری است، به‌عنوان مثال شرکت‌های بزرگی مثل LinkedIn و WhatsApp که بیش از هر زمان دیگری محبوبیت پیدا کرده‌اند و در سال‌های اخیر هم رشد چشم‌گیری را تجربه کرده‌اند.

اقتصاد۲۴- خدمات بعضی از استارت‌آپ‌ها به‌صورت کامل نرم‌افزاری است، به‌عنوان مثال شرکت‌های بزرگی مثل LinkedIn و WhatsApp که بیش از هر زمان دیگری محبوبیت پیدا کرده‌اند و در سال‌های اخیر هم رشد چشم‌گیری را تجربه کرده‌اند، تنها راه ارتباطی و ارائهٔ سرویس‌شان، اپلیکیشن موبایل و وب‌سایت است.

زمانی‌که این استارت‌آپ‌ها شروع به فعالیت کردند، پایه و اساس فعالیت خود را صنعت نرم‌افزار قرار دادند، موفقیت این شرکت‌های بزرگ باعث شده است تا امروزه افراد بسیاری استارت‌آپ‌های خود را بر پایهٔ نرم‌افزار راه‌اندازی کنند و همواره در تلاش باشند تا داستان موفقیت خود را به واقعیت تبدیل کنند.

قبل از اینکه داستان موفقیت این استارت‌آپ‌ها به واقعیت تبدیل شود، یکی از چالش‌های آن‌ها تولید نرم‌افزار است؛ به این دلیل که کسب‌وکار آن‌ها بر پایهٔ ارائهٔ خدمات نرم‌افزای استوار است و به هر میزانی که در تولید نرم‌افزار خود، استراتژی و عملکرد بهتری داشته باشند، قطعاً مشتریان خوشحال‌تری هم خواهند داشت. برخی بر این باور هستند که در هنگام راه‌اندازی نسخهٔ اولیه یا mvp برای یک استارت‌آپ، باید زمان زیادی صرف تولید یک نرم‌افزارِ کامل شده و بعد از آن، محصول وارد بازار شود تا در نهایت، کاربران خوشحالی داشته باشند، در پاسخ باید بگویم: ٰ «خیر»، اینگونه نیست و از آنجا که از اسم mvp مشخص است، قرار بر این است که حداقل محصول پذیرفتنی یا Minimum Viable Product تولید شود.

باید به این مهم توجه کنیم؛ استارت‌آپ‌هایی که پایه و اساس آن‌ها صنعت نرم‌افزار است، باید در هنگام راه‌اندازی نسخهٔ mvp، استراتژی مناسبی برای تولید نرم‌افزار داشته باشند و حداقل‌ترین تکنولوژی و در عین حال بدونِ ایرادترین را برای این نسخه و براساس خدماتی که قرار است به کاربران ارائه دهند، انتخاب کنند.

در نسخهٔ Mvp نباید حداقل‌بودن را به معنی بی‌اهمیت‌بودنِ آن دانست، چون اگر بین معانیِ حداقل و بی‌اهمیت‌بودن دچار اشتباه شویم، در نهایت با هر تکنولوژی‌ای که در دسترس باشد، نسخهٔ mvp را پیاده می‌کنیم و برای نرم‌افزار، استراتژی مناسبی نداریم، حتی اگر بهترین Business Model Canvas (بوم کسب و کار: یک نمودار تصویری است که بخش‌های مختلفی دارد. هر یک از این بخش‌ها به تشریح گزاره‌های ارزش، زیرساخت، مشتریان یا امور مالی مربوط به یک شرکت یا محصول اختصاص دارد) را هم آماده کنیم، خروجی استارت‌آ پ؛ وب‌سایت و یا اپلیکیشن موبایل است که اگر نتواند خدمات نرم‌افزای را به نحو صحیحی به کاربران انتقال دهد، باعث می‌شود تا آن‌ها علاقه‌ای نشان نداده و همان‌جا از وب‌سایت و اپلیکیشن خارج شوند و مسیر داستان موفقیت با ایهام مواجه می‌شود.

ارسال نظر