تاریخ انتشار: ۰۳:۲۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۱

مگس سفید چیست و چه آسیبی دارد؟

مگس‌های سفید به عنوان یک گونه غیربومی، چند سالی است که در شهر‌های پرجمعیت ظاهر شده‌اند و مشکلاتی برای زندگی مردم ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، مگس‌های سفید به گیاهان نیز آسیب می‌زنند.

اقتصاد۲۴- مگس‌های سفید یا سفیدبالک‌ها در سال‌های گذشته در شهر تهران مشاهده شده اند. این حشرات در صورت وجود شرایط مناسب و نبود شکارگر طبیعی تکثیر می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک معضل شهری شناخته شوند.

۱۵ نکته درباره مگس سفید، می‌تواند شناخت از این حشره را افزایش دهد؛

*این گونه در آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کند و از آنجا به سایر نقاط منتقل می‌شود.

*سفیدبالک که بین مردم به مگس سفید معروف است، طی سال‌های اخیر در برخی مناطق پایتخت مشاهده شده است.

*سفید بالک‌ها به عنوان یک آفت در کشور ما و بسیاری از کشور‌های دیگر جهان وجود دارند، اما تا زمانی که جمعیت آن‌ها زیاد و وجود آن‌ها برای مردم و کشاورزان آزاردهنده نشده است، مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

*سفید بالک‌ها دو میزبانه هستند؛ میزبان اول آن‌ها پشت برگ توت است و پس از آن در زمستان به سمت میزبان دوم خود یعنی درخت زیتون می‌روند.


بیشتر بخوانید: ۱۵ دلیل مشخص نوسانات قند خون


*خسارت‌های مستقیم سفید بالک‌ها شامل تغذیه وضعف گیاه وخسارت‌های مستقیم آن که ناشی از ترشح عسلک است منجر به رشد قارچ‌های دوده واختلال در فتوسنتز و در نهایت اثرات روانی نامطلوب برای شهروندان است.

*این گونه حشره نیز مانند سایر موجودات زنده وقتی شرایط برای آن مهیا و میزبانش موجود باشد و دشمن طبیعی نداشته باشد، شروع به تکثیر و زیاد شدن می‌کند.

*دما و میزبان گیاهی مناسب و نبود شکارگر طبیعی باعث شده است که جمعیت آن‌ها افزایش پیدا کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شوند.

*این حشره با ورود به مجاری تنفسی افراد می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

*شست وشوی درختان توت با آب و مواد شوینده‌ای که به گیاهان، سلامت مردم و محیط زیست آسیب چندانی وارد نمی‌کند یکی از راه‌های مقابله با این حشره است.

*نصب برچسب‌های زرد رنگ بر تنه درختان نیز که باعث چسبیدن حشرات به آن‌ها می‌شود نیز روشی دیگر برای مهار مگس سفید است.

*راه نهایی کنترل جمعیت آن‌ها مبارزه بیولوژیک است و لازم است که دشمنان طبیعی مگس‌های سفید پرورش داده شوند و در محیط طبیعی قرار گیرند.

*کفشدوزک‌ها، زنبور‌های پارازیتوئید، مگس شکارگر سفید بالک و کنه‌های شکارگر می‌توانند این آفت را کنترل کنند.

*تاثیر افت دما در از بین رفتن سفیدبالک قطعی است.

*برخی از شهروندانی که اعتراض به سفیدبالک‌ها دارند، خود با اقداماتی مثل استفاده بیش از حد و غیر ضروری از خودرو و افزایش گرما در وخیم‌تر شدن شرایط زیست محیطی نقش دارند.

*باید منتظر گذر زمان حداقل ۱۰ ساله باشیم تا حشرات شکارگر سفیدبالک‌ها مثل انواع کفشدوزک‌ها، بال‌توری‌ها، زنبور‌های پارازیته و تعدادی از انواع مگس‌ها جمعیت سفیدبالک را کنترل کنند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر