تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
آیا قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی واقعی است؟

ابهام در منابع آماری دولت در حوزه مسکن

اتحادیه املاک با رهم آمار‌های بانک مرکزی در حوزه مسکن را رد کرد. طبق این آمار‌ها قیمت مسکن در طول اسفندماه افزایشی ۶ درصدی داشته است، اما به اعتقاد رئیس این اتحادیه آمار‌های کف بازار نشان‌دهنده ثبات قیمتی مناسب و رکود در این بازار است. این اختلاف آماری بین بانک مرکزی و اتحادیه از کجا ناشی می‌شود و چگونه می‌توان آن را کاهش داد؟

اقتصاد۲۴- گزارش ماهانه بانک مرکزی از قیمت مسکن در اسفند نشان از تورم ۶ درصدی این بازار طی ماه مورد بررسی دارد.بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در پایان سال گذشته به ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. این درحالی است که مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری باز هم این اعداد و ارقام را تکذیب کرد.طبق اعلام باشگاه خبرنگاران جوان او در این باره گفت: آمار بانک مرکزی در زمینه افزایش شش درصدی قیمت مسکن را بشدت رد می‌کنم.
به اعتقاد وی آمار‌های کف بازار در شهر‌های مختلف ازجمله تهران نشان‌دهنده ثبات قیمتی مناسب و رکود در این بازار است.

بانک مرکزی شفاف‌سازی کند

محمود غیبی، کارشناس مسکن، در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره بیان کرد: بانک مرکزی باید شفاف‌سازی کند که به چه طریقی آمار ماهانه‌ای را که از حوزه مسکن منتشر می‌کند، به دست می‌آورد.
او ادامه داد: این موضوع باید برای کارشناسان و مسئولان اتجادیه هم شفاف‌سازی شود منابعی که به آن استناد می‌شود و کشف قیمت و گزارش درصد افزایش یا کاهش قیمت مسکن نسبت به همان ماه یا ماه‌های مشابه سال‌های قبل به چه شکل بوده و از کدام مرجع و یا منابعی استفاده شده است.


بیشتر بخوانید: تورم ۵۰ درصدی اجاره اسفند ۱۴۰۰ در نقاط شهری


وی افزود: این شفاف‌سازی مقداری کارشناسان و مسئولان اتحادیه را آسوده‌خاطر می‌کند که این آمار‌ها به‌طور دقیق از کدام منبع آمده است. از سوی دیگر، خود اتحادیه هم باید در آمار‌های بانک مرکزی همکاری کند و با مستندات خود از این اختلافات بکاهد.
غیبی در پایان خاطرنشان کرد:، ولی در نهایت باید تسلیم شد. زیرا مرجعی قانونی و معتبر به‌جز بانک مرکزی برای بیان گزارش کارشناسی و آمار در حوزه‌های مختلف اقتصادی نداریم و باید به آن استناد شود. مگر آنکه برای غنای این گزارشات و آمار‌ها از طریق نظام کارشناسی و خود اتحادیه به متولیان بانک مرکزی که گزارشات مربوط به آمار را ارائه می‌دهند کمک‌رسانی کند تا این آمار‌ها هرچه دقیق‌تر گزارش شود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر