تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۱

موسکووا، بزرگ‌ترین نام جنگی روسیه غرق شد

زمناو به دلیل خسارات وارده، فاقد تعادل بود و تلاطم دریای طوفانی نیز مزید بر علت شد. خدمه ناو پیش‌تر به سایر کشتی‌های ناوگان دریای سیاه منتقل شده بودند.

اقتصاد۲۴- ناو «مسکووا» که پس از انفجار مهمات و آتش‌سوزی در عرشه دچار آسیب‌دیدگی شدید شده بود، در جریان تلاش برای بکسل کردن آن غرق شد. رزمناو به دلیل خسارات وارده، فاقد تعادل بود و تلاطم دریای طوفانی نیز مزید بر علت شد. خدمه ناو پیش‌تر به سایر کشتی‌های ناوگان دریای سیاه منتقل شده بودند.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با تایید امر، صرفا به انفجار در عرشه اشاره کرده و توضیحی در باره چگونگی و جزییات موضوع نداده است. سرگئی براچوک، سخنگوی ارتش اوکراین، اما از اصابت موشک‌های نپتون به "مسکوا" سخن گفته است. روسیه این مدعا را رد می‌کند.
وزارت دفاع روسیه دلیل این انفجار را وقوع آتش‌سوزی و در پی آن انفجار «مهمات موجود در کشتی» عنوان کرده است.
این گزارش می‌گوید که تمام خدمه رزمناو مسکوا این شناور را تخلیه کرده‌اند و تحقیقات پیرامون چگونگی انفجار آغاز شده است.
با این حال ساعاتی قبل از این گزارش در خبرگزاری روسی، یک مقام اوکراینی گفته بود که رزمناو مسکوا هدف دو فروند موشک ارتش اوکراین قرار گرفته است.
ماکسیم مارچنکو، فرماندار اودسا، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «موشک‌های نپتون که در محافظت از دریای سیاه به کار برده می‌شود، صدمه شدیدی به کشتی روسی وارد آوردند. درود بر اوکراین!»
کشتی مسکوا حامل ۱۶ موشک بازالت است که هر یک بیش از پنج تن وزن دارند و انفجار هر یک از آن‌ها روی عرشه کشتی می‌تواند کل کشتی را به خطر بیندازد.


بیشتر بخوانید: طالبان و ترکیه اولین متهمان وضعیت بد هوا و خشکسالی در ایران


پنجاهمین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز می‌شود که همزمان با تشدید درگیری‌ها بویژه در مناطق جنوبی و شرقی این کشور، تنش‌های لفظی میان رهبران سیاسی جهان نیز افزایش یافته و بحران دیپلماتیک جدیدی را رقم زده است.
رهبران سیاسی دو کشور واقع در آمریکای شمالی یعنی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه در آخرین واکنش‌ها به وقایع خونین اوکراین، روسیه را متهم به «نسل کشی» در این کشور کردند آنهم در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اتخاذ موضعی محتاطانه‌تر از بکار بردن این واژه پرهیز کرده و بار دیگر بر یافتن راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ تاکید کردند.
کاخ سفید نیز در تازه‌ترین موضع گیری خود اعلام کرد که استفاده از واژه «نسل کشی» نظر شخصی جو بایدن بوده و تغییری در موضع واشنگتن در قبال تحولات شرق اروپا بوجود نیامده است.
همزمان اخبار منطقه حاکی از آن است که یکی از ناو‌های اصلی روسیه در دریای سیاه آسیب دیده است؛ مسکو علت وقوع این حادثه را آتش سوزی در داخل کشتی اعلام کرده و در مقابل کی‌یف ادعای حمله موشکی به آن را مطرح کرده است.

ارسال نظر