تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱

کرونا چه تأثیری بر صادرات چین گذاشت؟

رادیو بین المللی چین نوشت: اخیرا به دلیل ظهور موج جدیدی از بیماری کووید-۱۹ صادرات چین تحت فشار قرار گرفته و روند تولید و لجستیک را در برخی از مناطق کلیدی مختل کرده است. اما به گفته کارشناسان تجاری انتظار می رود که مقامات چینی با انجام اقدامات مختلف وضعیت تجارت با شرکت‌های خارجی را بهبود بخشند.

اقتصاد۲۴- اگرچه هنوز داده‌های صادرات در سه ماهه اول سال نهایی نشده است، اما ارزیابی عملکرد آنها بر اساس ارقام موجود در حوزه عمومی بوده است. بر اساس این آمار احتمال میرود که روند صادرات تا حدودی به دلیل موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ کاهش یافته باشد و فعالیت‌های اقتصادی و صادراتی را در مناطقی بندری مهم چین مثل دلتای رودخانه یانگ تسه و دلتای رودخانه مروارید محدود کرده باشد.

اما با این وجود کارشناسان معتقدند که انعطاف‌پذیری قوی اقتصاد چین و بهبود مستمر کیفیت تجارت خارجی این کشور پایه محکمی را برای شرکت‌ها و افزایش سودآوری آنها فراهم کرده است.

به گفته نایب رئیس انجمن مطالعات سازمان تجارت جهانی چین در پکن، ممکن است که اقدامات کنترلی کووید-۱۹ بر تولید برخی از شرکت‌ها تأثیر بگذارد و در روند انتقال مواد خام و کالاهای نهایی، اختلالات لجستیکی بوجود بیاورد. اما کارشناسان مرکز تبادلات اقتصادی بین‌المللی چین معتقدند که دولت چین این توانایی را دارد تا با دادن مجوز به نیروهای بازار برای ایفای نقش بیشتر، علاوه بر کنترل سرایت بیماری کووید-۱۹ محیط تجاری را نیز مدیریت کند و اعتماد بازار را افزایش دهد.

تحلیلگران همچنین تاکید دارند که با وجود رشد نزولی صادرات در ماه مارس اما عملکرد کلی صادرات چین احتمالا در سال جاری ثابت خواهد ماند.

همچنین به گفته کارشناسان، محرک‌های رشد تولید ناخالص داخلی چین و رقابت‌پذیری محصولات چینی همچنان قوی هستند. علاوه بر این، دولت چین با سیاست‌های حمایتی خود از جمله کاهش فشار از روی شرکت‌ها و تشویق آنها به نوآوری، به طور قابل توجهی رشد تجارت خارجی را تسهیل می‌کند و پیش بینی می‌شود که تجارت خارجی در نیمه اول سال جاری نرخ رشد سالانه ۱۰ درصدی داشته باشد.

محمد فلاح ناصر، رئیس شرکت جه‌جیانگ این‌فینیتی ترید، در شهر یی‌وو واقع در استان جه‌جیانگ چین، اعلام کرد که این شرکت انتظار دارد تا امسال ۱۴۰ میلیون دلار سخت افزار، ابزار برقی و لامپ های کم مصرف صادر کند.

این شرکت به مشتریانش کمک می‌کند تا محصولات جدیدی توسعه دهند و برند خود را تبلیغ کنند و در عین حال واحدهای نگهداری سهام یا SKU های جدیدی اضافه می‌کند و روند کنترل کیفیت را تقویت می‌کند. این شرکت همچنین با حضور در پلتفرم‌های آنلاین مختلفی مانند آمازون، تیک تاک و علی بابا، تجارت الکترونیک خود را افزایش داده است.


بیشتر بخوانید: فرصت و تهدید حذف روس‌ها از تجارت بین‌المللی برای ایران چیست؟


ناصر گفت که فروش این شرکت در آمازون به طور پیوسته در حال رشد بوده و بسیاری از محصولات در رتبه‌های بالایی در لیست عملکرد فروش آمازون قرار گرفته‌اند. او بیان کرد که علاوه بر این، اجرای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای که از اول ژانویه اجرایی شد، فرصت‌های بزرگی را برای شرکت‌های تجاری خارجی مانند جه‌جیانگ این‌فینیتی ترید فراهم خواهد کرد.

بدون شک ایران نیز میتواند با بهره‌گیری از این فرصت نقش بهتری در بازار چین ایفا کند. از طرفی ایران می‌تواند در راستای سند ۲۵ ساله همکاری با چین همکاری‌های متنوعی را مثلا حوزه خلیج فارس یا در حوزه‌های دیگر از قبیل تکنولوژی با این کشور داشته باشد.

این موضوع مزیتی برای ایران نیز ایجاد می‌کند و لازم است تا با استفاده از این فرصت در قالب همکاری‌های متنوع با چین برنامه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور ایران بهتر پیش برود.

همانطور که کارشناسان ایرانی نیز معتقدند ایران در دوره مدیریت دولت سیزدهم باید به دنبال این باشد که مجموعه کشورهایی را که مایل به ارتباط با ایران هستند، اولویت‌بندی کند که البته چین می‌تواند اولین اولویت‌ ما باشد.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر