تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
در اولین نشست کمیته اقتصاد دیجیتال مطرح شد؛

کمک به افزایش اعتماد عمومی به برندهای ایرانی

‬اولین نشست کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی محصولات و خدمات بومی در ساترا برگزار شد.

اقتصاد۲۴- اولین نشست کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی محصولات و خدمات بومی زیر مجموعهکارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال کشور در ساترا برگزار شد. سعید مقیسه رئیس ساترا، محسن قائمی‌نسب سرپرست قائم مقامی ساترا، دکتر مهدی سالم مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس طا‌ها ذیقیمت از اعضای کارگروه هوش مصنوعی و مدیر مرکز فناوری‌های نوظهور دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر امیرحسین اسدی سرپرست دفتر خدمات کسب و کار معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت و معدن و تجارت در این نشست حضور داشتند.

ارائه سازوکار حمایتی در حوزه اقتصاد دیجیتال

در ابتدای نشست رئیس ساترا با توضیحاتی کوتاه درخصوص کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و کمیته‌های ذیل آن گفت: به هر شکل با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و دقت در عنوان آن می‌توان دریافت که این کارگروه دارای چه ماموریتی است. برگزاری این نشست نیز به‌منظور ارائه سازوکار حمایتی برای معرفی، تبلیغ، ترویج محصولات و خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال در رسانه ملی، رسانه‌های عمومی و فضای مجازی است.

وی در ادامه با اشاره موردی به تکالیف و وظایف این کارگروه بیان کرد: وظیفه این کارگروه کمک به افزایش اعتماد عمومی به برند‌های ایرانی اقتصاد دیجیتال است. این کارگروه فقط متعلق به صدا و سیما نیست بلکه برای اقتصاد دیجیتال کل کشور است. تشکیل این جلسه به مثابه هم‌افزایی در این زمینه قلمداد می‌شود.

تبلیغات، مشکل استارتاپ‌ها

در ادامه اسدی ضمن نام بردن از چند مشکل درحوزه استارتاپ‌ها گفت: یکی از مشکلات در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها موضوع تبلیغات است. پیشنهاد من دراین خصوص در نظر گرفتن یک بسته تبلیغاتی با هدف حمایت از استارتاپ‌ها و فعالان اقتصاد دیجیتال است.

وی افزود: موضوع بعدی بحث فرهنگ‌سازی است. با ایجاد یک برنامه تولیدی با حمایت صدا و سیما و پخش آن در تلویزیون به سمت فرهنگ‌سازی عمومی حرکت خواهیم کرد. ارائه تخفیف در تبلیغ صنایعی که نسبت به هوشمندسازی خود اقدام کرده‌اند از دیگر راهکار‌های موثر در حوزه اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود.

بهره‌مندی از شورای فرهنگی و حقوقی برای فرهنگ‌سازی

مهدی‌پور در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: فرهنگ‌سازی جزو وظایف این کارگروه است. برندسازی در کشور ما دارای تجربه‌ای ۱۰-۱۲ ساله است؛ بنابراین باید در حوزه برندسازی کار تخصصی به انجام برسد.

وی تاکید کرد: ما در کشور برای امر فرهنگ‌سازی، شورای فرهنگی عمومی را داریم. امسال این شورا منابع و ظرفیت مناسبی را در اختیار دارد. به همین دلیل فرصت خوبی است تا از این شورا برای فرهنگ‌سازی بهره‌مند شویم.

انتقال منابع به سمت رسانه‌های نوین

مسیح‌پور در ادامه جلسه در مورد نکات مهم مقررات و وظایف این حوزه اشاره کرد و گفت: معمولا در کشور مسائل فرادستگاهی هستند و دستگاه مسئول به‌راحتی موفق به حل مسائل نیست. بنا به منابع، ظرفیت‌ها، دسترسی‌ها و ... که تسهیل‌گری می‌کنند، ماموریت‌ها به سمت سازمانی حرکت می‌کنند که می‌تواند آن‌ها را گرداوری کند و یا احتمالا به آن‌هایی که دسترسی، اثرگذاری یا قدرت بیشتری داشته باشند واگذار می‌شود.

وی افزود: حوزه تبلیغات هم به صدا و سیما که یکی از منابع اصلی آن در کشور محسوب می‌شود واگذار شده است. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است؛ ما در بسیاری از ارگان‌ها می‌بینیم گفته می‌شود صدا و سیما با ما همراهی نمی‌کند، اما کسی به این موضوع توجه ندارد که بخش بزرگی از این زنجیره خارج از صدا و سیماست؛ بنابراین بهتر است بخشی از منابع موجود باید به سمت رسانه‌های نوین منتقل شوند.

ارسال نظر