تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

عبور هزینه نظامی کشور‌های دنیا از مرز دو هزار میلیارد دلار

ه این ترتیب ۳۸ درصد کل هزینه نظامی دنیا متعلق به آمریکاست. کاهش واقعی هزینه‌های نظامی آمریکا از ۶/۱ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱/۴ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

اقتصاد۲۴- هزینه خرید تسلیحات در سراسر دنیا در سال ۲۰۲۱ به بالاتر از دو هزار میلیارد دلار رسید. ایران برای اولین بار در میان ۱۵کشور اول از نظر هزینه‌های نظامی قرار دارد. آمریکا در جدول موسسه تحقیقات صلح سیپری در صدر نشسته است.بنا بر گزارش سالانه موسسه تحقیقات صلح سیپری، در سال ۲۰۲۱ میلادی کشور‌های دنیا مجموعا بیش از دو هزار میلیارد دلار برای تجهیزات نظامی هزینه کرده‌اند.سیپری گزارش سالانه خود را یک‌شنبه شب ۲۴ آوریل در سوئد منتشر کرده است.بر اساس این گزارش ایالات متحده آمریکا با ۸۰۱ میلیارد دلار هزینه تسلیحات با فاصله زیاد از سایر کشور‌ها در جایگاه اول کشور‌های دنیا ایستاده و چین با هزینه ۲۹۳ میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار دارد.
به این ترتیب ۳۸ درصد کل هزینه نظامی دنیا متعلق به آمریکاست. کاهش واقعی هزینه‌های نظامی آمریکا از ۶/۱ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱/۴ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است. به گزارش سیپری این کاهش، بیش از هرچیز به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و نیز تورم بالا در ایالات متحده مربوط می‌شود.
در مقابل پکن هزینه نظامی خود را از سال ۲۰۱۲ حدود ۷۲ درصد افزایش داده است. در کشور‌های دیگر نیز افزایش هزینه‌های نظامی در ۹ سال گذشته مشهود است از جمله ترکیه ۶۳ درصد، یونان ۵۴ درصد و فنلاند ۵۰ درصد هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند.

منبع: دویچه وله 

ارسال نظر