اقتصاد۲۴- بالاخره طلسم واردات خودرو هم شکسته شد و در آخرین ساعات روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ عزتالله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و برای بررسی بیشتر به کمیسیونهای تخصصی مجمع ارجاع شد. رییس کمیسیون صنایع و معادن در مصاحبهای که با یکی از خبرگزاریها داشته عنوان کرده: کلیات طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و جزییات این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیونهای تخصصی مجمع ارجاع شده است. در مصوبه مجمع تشخیص درخصوص واردات خودرو، این موضوع به صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه مشروط شده است. پس از انتشار این خبر، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در توییتی نوشت؛ مشروط کردن واردات خودرو به صادر کردن آشغالهای مونتاژکاران داخلی (خودروهای با تکنولوژی ۳۰ سال قبل)، تنها یک جوک خندهدار است. لطفا برای شعور مردم احترام قائل شوید. رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس پیش از این نیز در روز چهارم اردیبهشت ماه امسال گفته بود: منتظریم ببینیم وزیر صمت، پایان اردیبهشت ماه و پس از پایان زمان مصوبه قبلی سران قوا چه خواهد کرد. بنده به وزیر صمت اعلام کردهام که اگر پایان اردیبهشت، واردات خودرو انجام نشود، بهطور قطع به صورت جدی روی استیضاح او کار خواهم کرد و این موضوع را به سرانجام میرسانم. براساس این گزارش، واردات خودرو از سال ۹۷ ممنوع شد و از سال گذشته طرح آزادسازی واردات خودرو اعلام شده بود که بالاخره در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید. پیش از این طرح ساماندهی صنعت خودرو براساس نظر هیات عالی نظارت، مورد مخالفت شورای نگهبان واقع شده بود و به عنوان یک موضوع اختلافی به مجمع تشخیص ارجاع شده بود.
مجمع تشخیص نقش مجلس و دولت را همزمان بازی میکند
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این باره به «اعتماد» گفت: مکانیسم این طرح عجیبی است البته همان طرحی است که از ابتدا مجلس آن را ارایه داد و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به این طرح ورود کرد، اما هنوز آن را مصوب نکرده است و باید این طرح وارد کمیسیون تخصصی شود و در آنجا آییننامهای در مورد واردات خودرو تدوین شود. این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: مجمع پیش از این نقش مجلس را بازی میکرد و امروز میخواهد نقش دولت را نیز بازی کند و این مساله عجیبی در کشور شده است.
بیشتر بخوانید: فراخوان ثبتنام سهام عدالت، واقعی یا جعلی؟
زاوه ادامه داد: البته بنده با توییت آقای کوچی موافق هستم و معتقدم کمتر کسی در ایران به دنبال محصولاتی با این قیمتهای بالا و کیفیت پایین است و اگر میزان عرضه شرکتهای تولیدکننده خودرو به میزان کافی بود شاید میزان نارضایتیها به این اندازه بالا نمیرفت. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: وضعیت تولیدکنندگان خودرو امروز به گونهای است که اصلا محصولی برای صادرات ندارند که بخواهند صادر کنند و اگر هم داشته باشند این محصولات اصلا کیفیتی ندارند که خواهان داشته باشد. زاوه خاطرنشان کرد: به نظر میرسد این قطعات تولید داخل یا به عنوان قطعات داغی از کشور خارج میشود (ضایعات برای ذوب شدن) یا اینکه قاچاق معکوس میشود و با هیچ مکانیسمی هم نمیتوان کشف کرد که این قطعه صادراتی بوده و امروز برگشته است به عنوان مثال فیلتر هوا در ایران تولید میشود و از عراق کولبر آن را به ایران میآورد و اصلا نمیتوان متوجه شد که این قطعه صادراتی بوده و نباید مجدد به ایران میآمد.
ایرادات این طرح از سوی کارشناسان به مجلس ارایه شده است
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: از ابتدا که این طرح در آبان و آذر ماه سال ۱۴۰۰ ارایه شد ایراداتی هم به مجلس وارد شد که کارشناسان آن را مطرح کردند. زاوه تصریح کرد: متاسفانه در این سالها شاهد آن بودهایم که در قانون بودجه که حتی در صحن مصوب و در شورا تایید شده بود با لابی یک نفر در هیات رییسه بودجه دست کاری شده و این اتفاق نه تنها برای سال ۱۴۰۱ بلکه در سال ۱۴۰۰ هم رخ داد؛ لذا میبینیم که برخی از قوانین به همین صورت ممکن است تغییر کنند. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: هر چند برخی ادعا میکنند که ممکن است از محل ارزهای بلوکه شده خودرو وارد کشور شود، اما به اعتقاد من این ادعای درستی به نظر نمیرسد، به عنوان نمونه در کشوری مانند کرهجنوبی که ۷ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران موجود است و (کل واردات ما در سال ۲ میلیارد دلار است) برخلاف عقیده برخی بنده بر این باورم که مسلما واردات خودروی هیوندایی بهتر از تهاتر نفت با چای سریلانکا و پشم گوسفند است.
بازار خودرو در دنیا مشکل تامین دارد
زاوه در ادامه گفت: نباید با تفکر ایرانی کشورهای دیگر را ببینیم، ضمن آنکه شرکت هیوندایی که برای دولت کرهجنوبی نیست که این تهاتر به راحتی انجام دهد و بالاخره باید این خودروها را دولتشان از این شرکت بخرد تا به ایران بدهند و بعید هم هست که در دولت کرهجنوبی چنین مکانیسمی وجود داشته باشد که خودرو بخرند و بدهی خود را با خودرو بپردازند. این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: حاشیه سودی که خودرو دارد به اندازهای کم است که ارزش افزودهای برایشان ندارد و شرکتهایشان هم به گونهای نیستند که یک و ۲ میلیارد دلار در سال برایشان اهمیتی داشته باشد. او تصریح کرد: فروش هیوندایی در سال ۲۰۰ میلیارد دلار است و در میان ۷ میلیون تولید خودروی هیوندایی ما جایی نداریم و این ۷ میلیاردی بلوکه شده ایران هم رقمی در مقابل این حجم از فروش این شرکت نیست و مدیریت آنها مستقل و در بورس نیویورک هستند و مانند شرکت ایرانخودرو نیستند که نماینده مجلس بگوید یک نمایندگی در شهر من بزن تا سال بعد من نماینده شوم و انجام دهد. زاوه گفت: در حال حاضر بازار خودرو مشکل تامین دارد، اما هیچ شرکتی مشکل فروش در دنیا ندارد و ۳۰ درصد حجم تولید جهانی پایینتر از تقاضاست و اصلا مشکلی در فروش نیست پس برای فروش به ایران مشکلی ندارند.
منبع: روزنامه اعتماد