تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

آیا بیماری زونا واگیردارد؟

زونا در اصل همان آبله‌مرغان است، ولی در یک منطقه از پوست بروز می‌کند و اغلب تاول‌ها شدت بیشتری دارند و در بیشتر مواقع در بزرگسالان و افراد مسن مشاهده می‌شود.

اقتصاد۲۴-روش انتقال ویروس زونا با آبله‌مرغان فرق دارد. اگر تاول‌های چرکی بترکند و با پوست فرد دیگری تماس پیدا کنند، بیماری زونا سرایت پیدا می‌کند. اما مهم‌ترین روش انتقال آبله‌مرغان از طریق عطسه، سرفه و به‌طورکلی ترشحات بزاق و تنفس فرد بیمار است.

انتقال زونا از طریق تنفس امکان‌پذیر نیست. بنابراین، لباس‌های فرد بیمار مبتلا به زونا نباید توسط بقیه افراد خانه لمس یا پوشیده شوند.


بیشتر بخوانید:رایج‌ترین دلایل بروز درد در ناحیه دنده‌ها


زونا می‌تواند مسری باشد، اما تنها در حالتی که با تاول‌های پوستی فرد بیمار تماس داشته باشیم. به این معنا که لباس بیمار را بپوشیم یا ترشحات این ضایعه‌های پوستی روی پوست ما ریخته شود.

زونا برخلاف بیماری آبله‌مرغان، از طریق هوا یا ترشحات تنفسی منتقل نمی‌شود. بر اساس گزارش‌های سرویس سلامت همگانی بریتانیا، اگر فردی در کودکی آبله‌مرغان نگرفته باشد، احتمال ابتلا به زونا در این فرد کم است. اما در صورتی که در تماس با ویروس زونا قرار بگیرد، امکان دارد که به آبله‌مرغان مبتلا شود. زیرا زونا در بزرگسالانی که قبلا به آبله‌مرغان مبتلا شده‌اند دیده می‌شود.

زونا از طریق ترشحات تاول‌های پوستی منتقل می‌شود. پس تا زمانی که روی لباس فرد بیمار این ترشحات وجود داشته باشد امکان انتقال آن وجود خواهد داشت. بیماری زونا در بزرگسالان مشاهده می‌شود و دوره درمان این بیماری متناسب با شرایط جسمی فرد بین ۲ تا ۴ هفته است. اگر سیستم ایمنی بیمار ضعیف باشد و به بیماری‌های دیگر مثل ایدز و سرطان مبتلا باشد، مدت‌زمان نقاهت طولانی‌تر خواهد بود و احتمال افزایش شدت بیماری بیشتر است. این شرایط برای افراد مسن نیز وجود دارد.

منبع: بهداشت نیوز
ارسال نظر