اقتصاد۲۴- در این بیانیه چنین آمده است:
با وجود پیگیریهای فعالان نشر دیجیتالی کتاب، هنوز این گروه از بازیگران حوزه فرهنگ جای مشخصی در نمایشگاه کتاب تهران ندارند.
این بخش از جامعه فرهنگی کتاب سالهاست با تکیه بر خلاقیت و تلاش جوانان نخبه این سرزمین، و اکثراً در قالب شرکتهای دانشبنیان، در کنار ناشران و اهالی نشر کاغذی، به رونق فرهنگی جامعه و افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کردهاند. تلاشی که متکی بر ارائه نوینترین شیوههای فناوری در سطح جهان بوده و به شکوفایی اقتصادی جامعه نشر یاری رسانده است. با وجود این، بهخاطر بیتوجهی مسئولان، این بخش مهم از جامعه نشر و کتاب کشور در نمایشگاه کتاب جایگاهی ندارند.
بیشتر بخوانید: اعتراض شورای شهر تهران به قطع شبانه درختان توسط شهرداری
امسال هم متأسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه، با وجود پیگیری و درخواستهای مکرر، فرصتی برای حضور این طیف از جامعه نشر ایجاد نکردند. با توجه به جنس محتوای عرضهشده، منطق و انصاف حکم میکند که «ناشران کتابهای الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند؛ اما بعد از نامهنگاریها و پیگیریهای بسیار، مسئولان امر در نهایت پیشنهاد کردند که این ناشران با پرداخت هزینههای سرسامآور تجاری، غرفهای کوچک در حیاط، کنار غرفههای اغذیهفروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سیدیهای آموزشی) بروند.
به همین دلیل، ما پلتفرمها و ناشران صوتی و دیجیتال، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمیکنیم.
با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به تولید بر اساس ظرفیتهای دانشبنیان، امیدواریم مسئولان امر با شناخت بیشتر از روند تغییرات بازار نشر در جهان و فرصتهایی که نشر دیجیتالی کتاب میتواند به توسعه بازار کتاب در ایران بدهد، جایگاه این حوزه را مورد توجه قرار داده و فرصتهای رشد این حوزه را سلب نکنند.
این بیانیه به امضای فیدیبو، طاقچه، کتابراه، آوانامه، ماه آوا، آی قصه، آوارسا، نوار، دانی و نبات، آوارسا، واوخوان، لحنی دیگر، پژوهان و پاتوق کتاب رسیده است.