تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

حراج هویت ایران از قاجار تا نمایندگان مجلس یازدهم +فیلم

به دنبال وصول طرح ناپخته و غیرعلمی که روز ۱۷ اردیبهشت با امضای ۴۶ نماینده مجلس در هیات‌رییسه وصول شد و فحوای آن، یک اقدام خلاف قانون و مجوز به حراج میراث ملی و معنوی کشور است، اعتراضات گسترده توسط فعالان و دوستداران میراث فرهنگی رقم خورد.

اقتصاد۲۴- در متن طرح ۲۱ ماده‌ای ۴۶ نماینده با عنوان «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» در توجیه این حراج غیرقانونی میراث ملی و معنوی متعلق به عموم جمعیت ایران آمده است: «بخش زیادی از میراث معنوی کشور به خاطر ترس از برخورد قانونی یا در جابه‌جایی‌های پنهانی در خشکی و دریا نابود شده، گاهی فلزاتی که ارزش باستانی آن‌ها هزاران برابر ارزش طلا یا نقره بودنشان بوده تنها آب شده و به قیمت فلز خام فروخته شده، گاهی نیز به ثمن بخس به قاچاقچیان اشیای باستانی فروخته شده و سر از موزه‌های کلکسیون‌داران شخصی یا موزه‌های کشور‌های دیگر درآورده است.

امضا‌کنندگان در جزییات طرح، تمام اشیای باستانی و عتیقه با قدمت صد سال یا بیشتر (کلیه فسیل‌ها، سفالینه‌ها، پیکره‌های مومیایی‌شده، اشیای فلزی یا غیر آن) را مشمول این قانون دانسته‌اند علاوه بر آنکه به دنبال مکلف شدن وزارت میراث فرهنگی برای راه‌اندازی سامانه آثار باستانی، اشیای یافت‌شده از ایران یا سایر کشور‌ها یا اشیای باستانی موجود در کلکسیون‌های شخصی، می‌تواند برای فروش در این سامانه عرضه شود به این نحو که کارشناسان قیمت‌گذاری سامانه، حداکثر پس از یک ماه از ثبت شیء مکشوف در سامانه، نسبت به درج قیمت پایه شیء در سامانه اقدام کنند.


بیشتر بخوانید: نفوذ قاچاقچیان آثار باستانی در مجلس


در نهایت سکوت عزت‌الله ضرغامی نیز شکست و او روز چهارشنبه هفته پیش در حاشیه مراسم رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی، در جمع خبرنگاران گفت که طرح را در رسانه‌ها خوانده و جزئیاتی درباره آن نمی‌داند. «طرحی را امروز در رسانه‌ها دیدیم که به‌عنوان طرحی است که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شده است؛ اما اطلاعی از خبر مربوط به تهیه طرح و از جزئیات آن نداریم. من مثل شما در رسانه‌ها بند‌هایی از این طرح را دیدم.»

اعلام وصول این طرح در مجلس با واکنش‌های شدید مواجه شد و بسیاری از متخصصان و باستان‌شناسان و پژوهشگران را نگران کرد.

ارسال نظر