کارا در دو مدل تک و دو کابین، محصولات شرکت بهمن موتور از روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، در بورس کالا عرضه شد. عرضه خودرو در بورس از آن دست مسائلی است که مخالفان بسیاری دارد. مخالفان این روش بر خلاف کسانی که معتقدند بورس محلی امن برای عرضه خودرو است، بر این باورند که با این روش تنها زمینه را برای افزایش بیشتر قیمتها و چالشهای تازه فراهم خواهیم کرد. یکی از چالشهای میتواند سه نرخی شدن خودرو باشد.
بر اساس گزارشی از تجارتنیوز بورس کالا اعلام کرده است که کارا تک کابین با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان در تالار خودرو عرضه میشود. کارا دو کابین نیز با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان به این تالار میآید. این در حالی است که این دو در کارخانه به ترتیب ۲۵۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان قیمت دارند. از سوی دیگر، خودروی کارا تک کابین در بازار ۳۶۸ میلیون و مدل دو کابین آن ۳۹۰ میلیون تومان داد و ستد میشود. هر چند بر اساس اعلام مسئولان، هدف نهایی عرضه خودرو در بورس این است که همه ظرفیت تولید هر مدل در بورس کالا عرضه شود، اما به نظر میرسد تا آن زمان برخی انواع خودروها سه قیمت متفاوت داشته باشند.
عرضه خودرو در بورس کمکی به بازار نمیکند
«مرتضی مصطفوی» کارشناس بازار خودرو در خصوص تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا به اقتصا ۲۴ میگوید:«اگر سیاستگذاران به دنبال این هستند که با عرضه خودرو در بورس شفافیت ایجاد کنند باید بگویم که راهحل این نیست. عرضه خودرو در بورس کالا ما را به سمتی میبرد که یک عده دستشان در بورس باز شود و در انتها به علت رانت اطلاعاتی که دارند و هزاران اتفاق پشت پرده دیگر شروع به قیمتسازی میکنند و منافعی را برای خودشان به وجود میآورند. عرضه خودرو در بورس چه بخواهیم و چه نخواهیم این بستر را فراهم میکند.»
وی افزود:«در گذشته ما تجربههای مشابه داشتهایم و دیدیم که با عرضه کالا در بورس، آن کالا شاهد قیمتهای عجیب و غریب شده است.»
بیشتر بخوانید:اختلال در سامانه فروش یکپارچه خودرو
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد:«اگر واقعا به دنبال اصلاح قیمتها و افزایش شفافیت هستیم نه قرعهکشی و نه عرضه خودرو در بورس ما را به این هدف نمیرساند. برای این کار باید به سمت راهاندازی و ایجاد سامانه جامع معاملات بازار خودرو برویم و سازمان مالیاتی باید متولی آن باشد نه سازمان بورس. سازمان مالیاتی باید تمام معاملات انجام شده در بازار خودرو را رصد کند و بر اساس آن برای سیاستهای کلان اقتصادی با ابزار مالیات محدودیت و مموعیتهایی را لحاظ کند و از این طریق بازار را کنترل کند.»
مصطفوی تاکید کرد:«عرضه خودرو در بورس فقط به تشنج بیشتر بازار کمک خواهد کرد. ما با اجرای این سیاست نوسان بیشتری در بازار خواهیم داشت و این اتفاق عملا نمیتواند هیچ کمکی به بازار و مصرفکننده کند.»