تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

‌وعده تبدیل وضعیت ۱۵ هزار پرستار شرکتی به کجا رسید؟

پرستاران بخش عمده نیروی کار نظام مراقبت بهداشتی را تشکیل می‌دهند، اما در سال‌های اخیر کمبود پرستار و تعیین تکلیف نشدن وضعیت قرارداد پرستاران به چالشی نگران‌کننده در این بخش تبدیل شده است که به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری ۱۲ تا ۱۵ هزار نیروی شرکتی در انتظار تبدیل وضعیت هستند.

اقتصاد۲۴- استانداردسازی نسبت پرستار به تخت بیمارستانی و جمعیت یکی از مهم‌ترین مطالبات پرستاران است. اکنون این نسبت حدود ۸ دهم تا ۹ دهم پرستار به‌ازای هر تخت بیمارستانی است که بسیار کم است و مهم‌ترین راهکار برای حل آن، ایده‌آل کردن وضعیت استخدام و جذب پرستاران است. در واقع باید برای افزایش نسبت پرستار به تخت یا جمعیت در کشور ظرفیت پذیرش دانشجو اصلاح شود و همچنین با توجه به شرایط بازار کار و استخدام‌ها به عدد مناسبی برای ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته پرستاری برسد.

اکنون جمع زیادی از پرستاران در ایران و در مراکز خدماتی و در قالب نیرو‌های شرکتی، طرحی و غیررسمی در حال خدمت هستند و مطالبه آن‌ها تبدیل وضعیت شغلی است و بار‌ها مسئولان حوزه سلامت وعده تبدیل وضعیت نیرو‌های غیررسمی را داده‌اند. بهمن‌ماه سال گذشته نیز محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در جلسه شورای عالی نظام پرستاری و در آخرین اظهارنطر خود پیرامون این موضوع از تبدیل وضعیت نیرو‌های غیررسمی پرستاری خبر داده و گفته بود: «با تصویب نهایی اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی تبدیل وضعیت نیرو‌های غیر رسمی در مجلس، ۱۲ تا ۱۵ هزار نیروی شرکتی از بین مدافعان سلامت فعال در کرونا با اولویت پرستاران، سال ۱۴۰۱ تبدیل وضعیت می‌شوند.»

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

رئیس سازمان نظام پرستاری ایران تاکید کرده بود: «بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور با کمبود ۱۰۰ هزار نفری پرستارها مواجه است و باید هرچه زودتر اقداماتی برای استخدام پرستارهای جدید صورت بگیرد. محمد میرزابیگی همچنین گفته که چیزی حدود ۷۰ درصد از پست‌های سازمانی وزارت بهداشت هم‌اکنون خالی هستند و در صورت داشتن مجوز استخدامی از سازمان امور استخدامی کشور می‌توان با استخدام‌ نیروهای جدید سازمان نظام پرستاری و تبدیل وضعیت پرستاران این مشکل را حل کرد.»


بیشتر بخوانید: چالش حل نشدنی استخدام پرستاران با ۱۱ مدل استخدامی!


محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران نیز پیشتر درخصوص تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی گفته بود:‌ «تبدیل وضعیت قراردادهای پرستاران، یکی از مطالباتی است که در جامعه پرستاری وجود دارد و قرار است در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت دنبال شود. شرکت‌های واسطه‌ای بر اساس رانت شکل می‌گیرد و اقدام خاصی هم از سوی این شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد و فقط نیروها را به بیمارستان‌ها معرفی می‌کنند. مساله تبدیل وضعیت نیروهای دولت از سال گذشته و تقریبا از اردیبهشت ماه کلید خورد اما به‌صورت جدی در شهریورماه کمیسیون اجتماعی مجلس به دولت فرصت داد تا ظرف 45 روز لایحه ساماندهی کارکنان دولت را به مجلس ارائه دهد.»

پرستاران مشمول طرح تبدیل وضعیت کارکنان دولت

البته طرح تبدیل وضعیت کارکنان دولت در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد، این طرح شامل حال تمامی نیرو‌های قراردادی، طرحی و شرکتی می‌شود مشمول جامعه پرستاری نیز خواهد شد و عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در فروردین ماه سال جاری از پیگیری تبدیل وضعیت نیرو‌های قراردادی پرستاری خبر داده و گفته است که تبدیل وضعیت بیشتر به همکاران قراردادی، طرحی، شرکتی، با اولویت همکارانی که در دوران کرونا وفاداری خود را به مردم و نظام سلامت ثابت کردند، خواهد بود.

طرح مذکور اخیرا در اختیار هیات رئیسه مجلس یازدهم قرار گرفته است و طبق گفته مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، ۱۷۰ نماینده خواستار اولویت در بررسی این طرح شده‌اند. به گفته دبیرکل خانه پرستار، حدود ۱۳۰ هزار پرستار در وزارت بهداشت فعال هستند که ۵۰ درصد این پرستاران دارای قرارداد موقت هستند و اگر این طرح عملیاتی شود پرستاران نیز مشمول ساماندهی کارکنان دولت می‌شوند و معاونت توسعه منابع وزارت بهداشت نیز پیگیر این موضوع است.

تبدیل وضعیت نیرو‌های غیر رسمی مستلزم موافقت سازمان اداری و استخدامی و تأمین منابع مالی از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین تصویب قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی است و به نظر می‌رسد با مطالبه‌گری که صورت گرفته، به‌زودی این طرح به سرانجام خواهد رسید و مشکلات کادر پرستاری نیز حل خواهد شد.

منبع: پانا
ارسال نظر