تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

همدان، مشهد و کرمان؛ ۳ شهر تاریخی از دست رفته

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان کرد: اگر دانش امروز را داشتیم و شهر‌های تاریخی را در اولویت قرار می‌دادیم، امروز مشهد، کرمان و همدان از دست نرفته بود.

اقتصاد۲۴- محمدحسن طالبیان در آیین نکوداشت یک سده فعالیت‌های باستان‌شناسی در مجموعه هگمتانه، با اشاره به اینکه کار‌های ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند در حال انجام است، بیان کرد: در سال‌های گذشته در این مجموعه اشکالات و موانعی ایجاد شده که باید رفع شوند و این موضوع در دست پیگیری است.

او ادامه داد: منظور از همدان تنها تپه هگمتانه نیست بلکه کل شهر همدان با ارزش است و پرونده ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” نشان دهنده ارزش یکپارچه همدان است. طالبیان اضافه کرد: میراث ملموس مانند ارزش‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و میراث ناملموس مانند رویدادها، خاطرات، زبان، رفتار و فرهنگ همدانی همگی در پرونده فوق می‌گنجد که نشان از ارزشمند بودن همدان دارد و باید محافظت شوند.

او در ادامه با بیان اینکه بسیاری از بنا‌ها و آثار تاریخی در طول سالیان قبل دچار بی‌برنامگی شده است، تصریح کرد: اگر در گذشته دانش امروز را داشتیم پرونده ثبت جهانی یک اثر ۲۴ سال معطل نمی‌ماند چرا که میراث جهانی یک اصالت است. معاون پیشین میراث فرهنگی تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر دانش امروز را در گذشته داشتیم باید به سمت شهر‌های تاریخی می‌رفتیم و اگر این شهر‌ها را در اولویت قرار می‌دادیم امروز مشهد و کرمان و همدان از دست نرفته بود.

 

منبع: پیام ما

ارسال نظر