تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

آیا عرضه خودرو در سامانه، مشکل بازار را حل می‌کند؟

نخستین قرعه‌کشی در طرح‌های فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شد. این سامانه در مرحله اعلام نتایج ۳۰ ساعت تاخیر داشت. آیا این سامانه تفاوتی با قرعه‌کشی خودروسازان دارد؟ چه اقداماتی برای اصلاح روند آن باید صورت گیرد؟

اقتصاد۲۴- سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفافیت در روند قرعه‌کشی خودرو آغاز به کار کرد.

نخستین قرعه‌کشی در این سامانه، نهم خرداد برگزار شد که بر اساس آن ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه به متقاضیان اختصاص یافت. این سامانه در اولین قرعه‌کشی که برگزار کرد در مرحله اعلام نتایج ۳۰ ساعت تاخیر داشت.

چرا در عرضه خودرو مشکل وجود دارد؟

علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو گفت: این صنعت در عرضه محصولات مشکل ندارد. بلکه مشکل را بعضی عوامل داخلی و خارجی وابسته به آن، ایجاد می‌کنند.

او افزود: سیاست خودروسازان و افراد وابسته به آنها، آشفته‌سازی بازار است. آن‌ها ادعا می‌کنند در سال یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنند. اما در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه وزارت صمت، ۱۷ هزار محصول عرضه شد. در این فرایند، خودرو به افرادی که نیازمند واقعی هستند، نمی‌رسد.

این کارشناس ادامه داد: فرایند قرعه‌کشی مشکل دارد. فقط به شرطی که این فرایند از دست وزارت صمت خارج و تمام محصولات توسط یک سیستم عرضه شود، در شرایط فعلی می‌توان آن را اجرا کرد.


بیشتر بخوانید: ۴ پیش‌بینی قیمت خودرو در آینده


خاکساری توضیح داد: اگر این اتفاق بیفتد، قیمت‌ها به نصف قیمت فعلی می‌رسد. البته باید به این نکته توجه کرد که قیمت واقعی خودرو‌های ایرانی یک دهم قیمت فعلی است.

او افزود: قیمت یک خودرو باید معادل چهار تا شش ماه حقوق یک کارمند باشد. اما نه خودرو‌هایی مثل پراید و سمند، بلکه محصولاتی در حد مزدا۳ مدل ۲۰۲۳٫.

این کارشناس گفت: سامانه یکپارچه در جهت به‌هم ریختن بازار است. عرضه این محصولات در بورس کالا نیز مانند همین سامانه، تا زمانی که دست وزارت صمت است، به بهبود اوضاع فعلی کمکی نمی‌کند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر