تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

سرقت بزرگ هالیوودی از صندوق های امانات بانک ملی تهران

محتویات نزدیک به ۲۰۰ صندوق امانات یکی از شعبه های بانک ملی در خیابان انقلاب تهران مورد دستبرد سارقان قرار گرفته است.

اقتصاد۲۴- همزمان با تعطیلات نیمه ی خرداد ماه چند سارق با نفوذ به شعبه ممتاز بانک ملی مقابل دانشگاه تهران در خیابان انقلاب، به تعدادی از صندوق های امانات این بانک دستبرد زده اند.

بانک ملی در اطلاعیه ای این خبر را تأیید و اعلام کرد حادثه شعبه دانشگاه این بانک که به بروز برخی خسارات محدود به صندوق امانات منجر شد، از سوی پلیس و مراجع ذیربط در حال پیگیری است.

در این بیانیه همچنین آمده علل بروز این حادثه پس از بررسی‌ های نهایی به زودی اعلام خواهد شد و بانک ملی ایران در چارچوب مقررات قانونی در حال پیگیر خسارات وارده بوده و فعالیت شعبه دانشگاه نیز طبق روال سابق ادامه دارد.

سارقان در تعطیلات اخیر از ساختمان مجاور بانک وارد شدند و حدود ۲۵۰ عدد از صندوق امانات را باز و اموال داخل این صندوق‌ ها را به سرقت بردند. در خبرهای اولیه تعداد صندوق های دستبرد زده شده هزار عدد عنوان شده بود اما این رقم بعداً تکذیب شد.


بیشتر بخوانید: جزئیات جدید از سرقت ۲۰۰ صندوق امانت در بانک ملی


بر اساس گزارشات، سارقان به دلیل آشنایی با محیط بانک، دوربین‌ های مدار بسته و حافظه ی آن ها را هم با خود به سرقت برده اند و به همین دلیل هنوز اطلاعات دقیقی درباره ی تعداد سارقان و نحوه ی نفوذ آن ها به سامانه ی بانک در دست نیست.

همچنین بر اساس اعلام منابع آگاه، سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده و این سرقت هم به موبایل رئیس بانک پیامک شد اما به دلیل اینکه در گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داده بود رئیس بانک به این پیامک اعتنایی نکرد و تصور کرد مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است.

حجم و رقم سرقت هنوز مشخص نیست چرا که بانک از محتویات داخل صندوق امانات مطلع نبوده.

پرونده ی این سرقت در اداره پلیس آگاهی در دست بررسی و پیگیری است.

رییس پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ علی ولیپور گودرزی در رابطه با خبر سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه خیابان انقلاب تهران گفت: «به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌ های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ویژه قرار گرفت.»

وی افزود: «چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته‌ اند تحت نظر قرار گرفته و تحقیقات از آن ها ادامه دارد.»

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت نیز اعلام کرد که اخبار تشریحی و تکمیلی در این خصوص را به زودی اعلام خواهد کرد.

دستبرد به بانک‌ های دولتی ایران پیش از این بسیار کم‌ سابقه بوده و به سرقت بردن صندوق امانات بانک‌ ها نیز کمتر روی داده است. در یک مورد، فروردین ۹۸ بانک اقتصاد نوین اعلام کرد که دستبرد به صندوق امانات این بانک ناموفق بوده و سارقان دستگیر شدند.

در وبسایت بانک‌ های ایرانی در بخش اجاره صندوق امانات این توضیح به چشم می خورد: «صندوق اجاره ای بانک یک جای مناسب و امن است برای نگهداری اموال شخصی با ارزش نظیر طلا، ارز، اسناد، اوراق بهادار و مدارک. از جمله مزایای دیگر صندوق اجاره‌ ای بانک‌ ها این است که نه بانک و نه شخص دیگری از محتویات صندوق در اجاره شما، مطلع نخواهد شد، ضمن اینکه صندوق بانک نسبت به صندوق های شخصی، از امنیت بیشتری برخوردار است و نگهبان مسلح تمام وقت برای حفاظت از مخزن و سیستم‌ های ضدحریق پیشرفته و ارتباط با نزدیک ترین مرکز نیروی انتظامی برای هشدار خودکار در مواقع خطر نیز بخشی از تدابیر امنیتی‌ است که برای حفاظت از مخازن و صندوق های متمرکز تدارک دیده‌ شده‌ است.»

منبع: روزیاتو
ارسال نظر