تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

فروش از مسیر سامانه یکپارچه با مخالفت خودروسازان روبرو شد

پس از اعلام زمان ثبت‌نام نهایی منتخبان دخیره قرعه‌کشی یکپارچه خودرو همچنان بررسی علت مشکلات این طرح و راه‌حل هموار کردن این مسیر برای مرحله دوم ادامه دارد.

اقتصاد۲۴- اولین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه خودرو در حالی با مشخص شدن زمان واریز وجه برای منتخبان ذخیره به مرحله آخر خود نزدیک می‌شود که شائبه‌هایی در ارتباط با عدم‌همکاری خودروسازان با وزارت صمت برای برگزاری فروش از طریق سامانه یاد‌شده مطرح می‌شود.

 فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به‌نوعی با مخالفت ضمنی خودروسازان روبرو شد، هر چند دو خودروساز بزرگ کشور به صورت علنی نسبت به این تصمیم واکنش خاصی نشان ندادند.

اما هر گاه رسانه‌ها از روابط‌عمومی‌های ایران‌خودرو و سایپا پیگیر اخبار روند عرضه محصولات در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو می‌شدند، تنها این پاسخ را می‌شنیدند که خودروسازان در جریان نیستند و اخبار قرعه‌کشی تنها باید از وزارت صمت پیگیری شود.


بیشتر بخوانید: فهرست خودرو‌های ۱۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی


در شرایطی خودروسازان از نحوه عرضه، نوع طرح‌های فروش و زمان قرعه‌کشی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند که پیش‌تر زمانی که مسئول برگزاری طرح‌های فروش محصولات تولیدی خود بودند، به صورت دقیق نسبت به موارد یادشده اطلاع‌رسانی می‌کردند.

اما چالشی که در ارتباط با اعلام اسامی منتخبان اصلی و ذخیره به وجود آمد، نشان می‌دهد که عدم‌همکاری خودروسازان از یک طرف و دخیل نکردن آن‌ها در اجرای طرح‌های فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از طرف دیگر، می‌تواند روند عرضه را با اختلالاتی همراه کند؛ بنابراین چنانچه سیاستگذار خودرویی قصد داشته باشد دومین مرحله فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را کلید بزند، بهتر است بیش از فراهم کردن سازوکار آن نسبت به جلب مشارکت خودروسازان اقدام کند تا از بروز ناهماهنگی‌های مشابه مرحله اول عرضه خودرو در این سامانه جلوگیری شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر