تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۳ تير ۱۴۰۱

تولید خودرو از صرفه اقتصادی افتاد؟

با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود ۸۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان زیان را تجربه کردند.

اقتصاد۲۴- ایران خودرو با تولید حدود ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان دیده است. دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند.

ایران خودرو و سایپا چقدر زیان کردند؟

سه خودروساز بزرگ کشور صورت های مالی خود مربوط به سال ۱۴۰۰ را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر کردند. بر اساس اطلاعات منتشر شده ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تولید را در صورت های مالی خود ثبت کردند. این میزان زیان تولید به نسبت سال ۹۹ از افتی حدود ۴۰ درصدی حکایت می کند. صورت های مالی خودروسازان تا پایان سال ۹۹ زیان تولیدی حدود ۱۵ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومانی را نشان می دهد.

غول نارنجی جاده مخصوص رکورد زد

بنا به روایت اکوایران، در میان سه خودروساز بزرگ کشور خودروسازی سایپا با ثبت زیان حدود ۶ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومانی در صدر جدول بیشترین زیان تولید قرار دارد.


بیشتر بخوانید: استخوان لای زخم خودروسازان جاده مخصوص و تولید جامانده


بنابراین غول نارنجی جاده مخصوص حدود ۷۰ درصد از زیان تولید کل را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم نیز به ایران خودرویی ها تعلق دارد. آبی های جاده مخصوص در پایان سال گذشته حدود دو هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند. این میزان زیان حدود ۲۵ درصد از زیان تولید کل را شامل می شود.

پارس خودرویی ها نیز به عنوان شرکت زیر مجموعه سایپا نزدیک به ۳۱۵ میلیارد تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کردند. زیان تولید سومین خودروساز بزرگ کشور نیز حول و حوش ۵ درصد از زیان کل تولید در سال ۱۴۰۰ را در بر می گیرد.

میزان زیان خودروسازان در تولید هر خودرو

با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود ۸۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان زیان را تجربه کردند.

اما بررسی تفکیکی آمار زیان دهی خودروسازان گویای این نکته است که ایران خودرویی ها با تولید حدود ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده اند حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان دیده اند.

سایپایی نیز با تولیدی حول و حوش ۲۷۴ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع سواری و وانت به طور متوسط روی هر دستگاه از محصولات تولیدی خود حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کرده اند. پارس خودرو نیز به طور متوسط روی هر دستگاه خودروی تولیدی دو میلیون و ۸۷۰ هزار تومان زیان را تجربه کرده است.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر