اقتصاد۲۴- روز گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس باعث ایجاد رانت میشد و به همین دلیل، وزارت صمت از این اقدام جلوگیری کرد. در همین راستا یک پرسش بزرگ در ذهن کارشناسان بازار سرمایه نقش بسته است که چگونه عرضه خودرو در بستری رقابتی و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا به رانت منجر میشود؟ همچنین آیا اختلاف شدید قیمتی نرخهای رسمی و آزاد خودرو در سیستم فروش فعلی به معنای رانت نیست؟
محسن علیزاده در این باره به ایلنا گفت: متاسفانه اقدامات اخیر و شیوه فروش چندین ماهه خودرو به روش قرعه کشی، حاصلی جز فرهنگ دلال پروری و ورود تقاضای سفته بازانه به بازار خودرو را نداشته است. وقتی در روند قیمتهای دستوری، نرخ یک خودرو نصف قیمتهای بازار اعلام میشود، مشخص است که میلیونها تقاضای غیر واقعی برای خرید خودرو صف میبندند؛ آن وقت اعلام میشود که عرضه خودرو در بورس که قیمتها در آن براساس رقابت شکل میگیرد، رانت زا است!
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این اقدامات علاوه بر بهم ریختن بازار خودرو، مستقیما به زیان تولید و سهامداران شرکتهای خودرویی تمام میشود و استدلالها برای اصرار بر شیوههای فعلی آن هم بدون توجه به شرایط تولید جای تعجب دارد.
بیشتر بخوانید: ابهامات لغو عرضه خودرو در بورس ادامه دارد!
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: در شرایطی عنوان میشود که تعلیق شبانه عرضه خودرو در بورس کالا جای تقدیر دارد، اما این اقدام جز سلب اعتماد سهامداران نتیجه نداشته و اگر عرضهها در بورس انجام میشد و ادامه پیدا میکرد، شک نکنید دولت هم از بسیاری از گرفتاریهای فعلی در حوزه نظارتی و قیمتی به دلیل واقعی شدن قیمت و میزان تقاضا، خلاص میشد.