تاریخ انتشار: ۰۳:۴۶ - ۱۹ تير ۱۴۰۱
نماینده ساری در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

هنوز خبری از تغییر در صنعت خودروسازی نیست/از ابزار‌های نظارتی مجلس استفاده می‌کنیم

علی بابایی‌کارنامی گفت: در حال حاضر هم رهبری، هم مردم، هم مجلس، هم دولت و هم رسانه‌ها، مطالبه جدی دارند که وضع صنعت خودروی کشور، وضع مطلوبی نیست؛ هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت. اگر این دو شاخص را مبنای رضایت‌مندی مردم قرار دهیم این نقد به این صنعت وارد است.

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: در طول چهار دهه‌ای که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد به جرات می‌توان صنعت خودروسازی ایران هیچ‌گاه نتوانست رضایت عمومی را در بین مردم ایجاد کند.

حال، چند سالی است که مدام با افزایش قیمت خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی روبرو هستیم و با وجود انتقادات رهبر انقلاب و نمایندگان مجلس، خیلی خبری از تغییر رویه در بین دو خودروساز داخلی نیست.

در همین رابطه، علی بابایی‌کارنامی نماینده ساری به اقتصاد۲۴ گفت: رهبر معظم انقلاب بار‌ها و بار‌ها در باب صنعت خودرو تذکر داده‌اند. علیرغم اینکه خودشان اذعان داشته‌اند که در ۱۵ سال اخیر، مرتب از صنعت خودرو حمایت کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر هم رهبری، هم مردم، هم مجلس، هم دولت و هم رسانه‌ها، مطالبه جدی دارند که وضع صنعت خودروی کشور، وضع مطلوبی نیست؛ هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت. اگر این دو شاخص را مبنای رضایت‌مندی مردم قرار دهیم این نقد به این صنعت وارد است و با وجود اینکه بنده رییس فراکسیون کارگری مجلس هستم و ذاتاً باید از صنایع داخل حمایت کنم، اما اینجا استثناء است، چون ناکارآمدی شدیدی را در مدیریت ارشد این صنعت می‌بینیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: وزارت صمت، برنامه‌ای برای برون‌رفت از وضعیت فعلی که صنعت خودرو گرفتار آن شده است، ندارد. اگر امروز ما نقدی به عملکرد آقای فاطمی‌امین داریم دلیل اصلی‌اش همین مواردی است که گفته شد. ما خودمان می‌دانیم که به وزیر صمت رای بالایی داده بودیم، چون گفتیم رویکرد مجلس یازدهم این است که به دولت اجازه دهیم در وهله اول با اقتدار کار خودش را انجام دهد.

بابایی‌کارنامی اظهار داشت: اگر در مسیر نظارتی مجلس به جایی برسیم که ببینیم حق مردم و ذینفعان حفظ نمی‌شود از ابزار‌های نظارتی مجلس استفاده می‌کنیم؛ امروز نوبت این بحث است، چون یک سال از عملکرد وزیر گذشته و وزیر صمت باید پاسخگو باشد.

نماینده ساری یادآور شد: اکنون یکی از اولین اولویت‌های ما، بحث خودرو است، چون در همه خانواده‌ها حتی خانواده‌های مرفه هم این موضوع قابل بررسی است. در حال حاضر در کشور، شاهد آمار از دست دادن ۱۳ تا ۱۴ هزار فوتی در تصادفات جاده‌ای هستیم و بخش عمده‌ای از این کشته‌شدگان، ناشی از عدم کیفیت خودرو است. البته که زیرساخت‌های جاده‌ها نیز مزید بر علت هست، اما بخش کیفیت خودرو مهمتر از همه است.

وی گفت: نکته دیگر، عدم توجه به صنایع زیربخشی صنعت خودرو است. بحث قطعه‌سازان شدیداً رو به افول است. ما کار‌هایی کردیم که قطعه‌سازان کشور نابود شده‌اند و کیفیت، کمیت و قیمت خودرو را روز به روز زیر سوال بردیم. باید در عرضه و تقاضا، تعادل ایجاد شود تا بتوانیم رقابتی کردن صنعت خودرو را داشته باشیم. حال اگر این موضوع، اجرایی نمی‌شود، چون دولت در حال کوتاهی کردن است و آن‌ها باید براساس قانون عمل کنند و اجازه دهند تا خودرو‌هایی با کیفیت بالا و زیر ۲۵۰۰ سی سی وارد کشور شوند تا قشر متوسط جامعه از آن برخوردار شوند. حال هر زمان به استاندارد‌های لازم صنعت خودرو رسیدیم دوباره از واردات جلوگیری می‌کنیم کما اینکه در چند سال اخیر، این کار را کرده‌ایم و اجازه ندادیم یک خودرو از آن‌طرف مرز‌ها وارد شود، چون نظام آمادگی دارد که از صنعت خودرو حمایت جدی کند.

بابایی‌کارنامی خاطرنشان کرد: کشور ما در دنیا، دارای تفکرات خوب خودروسازی است، ولی اشکالات فراوانی هم داریم. متاسفانه صنایع بالادستی در همه حوزه‌ها حتی فولاد و معادن حیات خلوت دولت‌ها شده است و انگار همه دولت‌ها با یک نگاهی می‌خواهند این‌ها را صاحب شوند. صنعت خودرو باید در یک فرایند رقابتی به مردم دارای صلاحیت بالا نه افرادی بدون استاندارد‌های لازم که با رانت‌ها و لابی‌ها انتخاب می‌شوند، واگذار شود. حتی تاکید رهبر انقلاب در اصل ۴۴ همین موضوع بوده، ولی ما در اجرا به خوبی عمل نکرده‌ایم.

ارسال نظر