اقتصاد۲۴- برخی کاربران با ثبت پویش «واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی را ممنوع کنید» عنوان کردند که مجلس باید جهت حذف رانت، دست خودروسازان داخلی را از واردات کوتاه کند تا خودروسازان فقط به فکر رقابت و بالا بردن سطح کیفی و کمی خودروی داخلی باشند.
بعد از گذشت ۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۲۱ اردیبهشت امسال از تصویب کلیات آئین نامه واردات خودرو در هئیت وزیران خبرداد و اخیرا نیز اعلام کرده که آئیننامه ۱۰ بندی واردات خودرو تدوین شده و بعد از دو ماه از تصویب آن در دولت واردات خودرو انجام میشود.
اما پیرو اعلام این مصوبات توسط وزیر صمت مسائل زیادی در مورد چگونگی واردات خودرو مطرح است مبنی براینکه چه کسانی قرار است واردات خودرو را انجام دهند؟ خودروسازان یا واردکنندگان؟ چه نوع خودرویی و با چه قیمتی و از چه کشورهایی قرار است وارد شود؟ تعرفه واردات خودرو چقدر است؟ و ... که تاکنون وزیر صمت به بخشهایی از این سوالات پاسخ داده است.
بیشتر بخوانید: واردات خودرو به کما رفت؟
وزیر صمت تاکنون بارها تاکید کرده است که در آئیننامه واردات خودرو هیچ قیدی مبنی بر اینکه واردکنندگان خودرو حتما باید خودروساز باشد وجود ندارد.
وی در این رابطه اظهار کرد: در آییننامه واردات خودرو چند قید وجود دارد که یکی از آنها وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی است و قید دیگر نیز براساس مصوبه مجلس لزوم انتقال فناوری است.